Ucapan ‘Assalamualaikum’ di kubur arwah bapa tiba-tiba dijawab oleh suara misteri, anak tampil rungkai kisah sebenar

Ucapan ‘Assalamualaikum’ di kubur arwah bapa tiba-tiba dijawab oleh suara misteri, anak tampil rungkai kisah sebenar

 

Jika ditelusuri hantaran di media sosial, ramai individu pernah berkongsi pengalaman ‘aneh’ sewaktu menziarahi atau berada di tanah perkuburan.

Antaranya, terdengar bunyi seakan-akan jeritan meminta pertolongan, kelibat haiwan di dalam liang lahad dan sebagainya.

Malah mereka turut berkongsi video sebagai bukti untuk tatapan warga maya.

Baru-baru ini tular satu video dikongsikan seorang individu di laman TikTok yang tanpa sengaja merakam suara ‘misteri’ seakan-akan seseorang menjawab salam.

Menurut mStar, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Wanie berkata, video tersebut dirakam ketika dia menziarahi pusara arwah bapanya, petang 21 Mac lalu.

“Saya dan ahli keluarga sememangnya kerap menziarahi pusara arwah abah sejak dia meninggal dunia pada 12 September 2022. Mak selalu pesan, seeloknya ziarahlah pada waktu yang disunatkan seperti petang Khamis selepas Asar dan hari Jumaat.

“Khamis lepas, saya bersama mak, suami, kakak, adik lelaki dan seorang anak saudara menziarahi kubur arwah. Seperti rutin sebelum ini, saya akan memberi salam ketika ziarah pusara abah.

“Turun je motor, terus saya bergerak menuju pusaranya. Saya memang gemar rakam video dan ketika itu memang rekod untuk simpanan peribadi.

“Beberapa hari kemudian, saya muat naik di status WhatsApp. Tiba-tiba seorang anak buah tegur… katanya dengar macam orang jawab salam di dalam video tu. Apabila saya teliti semula, memang terkejut sebab jelas suaranya,” ujar wanita yang berasal dari Batu Pahat, Johor ini.

@mua_wanie92

Sesungguhnya merindui mereka yang telah tiada sangat menyesakkan jiwa 😭 . Alfatihah buat almarhum ayahanda ku yang tercinta Md Yasir bin Dalail 🌸 . . RAMAI ORANG TIDAK SEDAR Dan Tidak Tahu Waktu Afdal Ziarah Kubur. Roh Ibu Bapa Ada Di Kubur Tunggu Anak Mereka. Tajuk : Adab menziarahi kubur. Terutama kubur ibubapa. Disunatkan menziarah pada hari Khamis selepas Solat Asar, sepanjang hari Jumaat dan hari Sabtu sebelum Zohor. Waktu ini roh ada diperkuburan dan menunggu anak-anak menziarahinya. Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurarah r.a Hadis rasulullah saw : Seorang anak yg menziarahi kubur ibubapanya pada hari-hari tersebut diatas akan dicatatkan kepadanya pahala seperti membuat kebaikan kepada kedua ibubapanya semasa hayat mereka. Dan dosa-dosa anak tersebut diampunkan oleh Allah SWT. Jika anak tersebut adalah seorang yang derhaka semasa hayat ibubapanya, dengan menziarahi kubur ibubapa akan dicatatkan sebagai anak yg taat. Ketika dikubur : 1. Memberi salam kepada simati dengan panggilan yang biasa semasa hayatnya. Seperti “Assalamualaikum mak/bapa”. Roh mendengar dan menjawab salam. 2. Hendaklah kita menghadap kearah muka/kepala simati dan kita membelakangkan kiblat. 3. Membaca quran atau doa-doa yg baik untuk simati.

♬ original sound – muawanie – muawanie

Menurut Wanie, dia turut meminta kepastian daripada ahli keluarganya dan mereka turut terkejut apabila melihat rakaman video tersebut.

“Saya pasti memang saya saja yang jalan dahulu ke kubur ketika itu, yang lain masih berada dekat motor di belakang. Mereka pun mengiyakannya.

“Dan waktu itu, tiada orang lain berdekatan kubur… keluarga kami sahaja yang menziarahi kubur waktu itu. Ketika di kubur, saya tak dengar apa-apa pun. Apabila teliti rakaman je baru dengar.

“Waktu dengar suara jawab salam tu, perasaan saya bercampur baur… lebih banyak sebak. Tertanya-tanya ‘abah ke tu?’. Kami memang kerap ziarah pusaranya.

“Mungkin arwah gembira kami datang. Diberi peluang pengalaman macam ni pada bulan Ramadan pula tu. Secara tak langsung, ia buat saya rasa membuak-buak nak ziarah selalu,” ujar wanita berusia 32 tahun ini.

Bercerita serba sedikit mengenai bapanya, Wanie berkata arwah meninggal dunia selepas mengadu sakit dada.

“Abah jatuh sakit pada 2016… ketika itu dia diserang minor stroke. Kami bawa berubat, berurut. Alhamdulillah ada perubahan.

“Arwah dalam keadaan baik dan sihat sahaja sebelum dia ‘pergi’. Pada pagi itu, arwah sempat bersarapan sebelum tiba-tiba mengadu sakit dada dekat mak.

“Tak lama lepas tu, dia hembuskan nafas terakhir. Semuanya berlaku dengan pantas… seolah-olah begitu mudah sahaja dia ‘pergi’,” cerita anak ketujuh daripada sembilan orang adik-beradik ini lagi.

Wanie menambah, dia sekadar mahu mengabadikan video berkenaan sebagai kenangan di laman sosial, namun tidak menyangka tular sehingga meraih ratusan ribu jumlah tontonan.

“Apa yang boleh say katakan, selagi orang tua masih ada, cubalah buat kebaikan sebanyak mungkin. Balik kampung selalu, raikan dan hargai mereka. Kita rasa macam remeh, tapi pada mereka mungkin besar nilainya,” akhirinya.