Tuntutan Pemuda Umno ‘tidak diendahkan’, Ismail Sabri umum tiada lagi i-Citra RM10,000

Tuntutan Pemuda Umno ‘tidak diendahkan’, Ismail Sabri umum tiada lagi i-Citra RM10,000

 

Kerajaan tidak bercadang membenarkan pengeluaran i-Citra Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) RM10,000 sekali lagi walaupun didesak beberapa pemimpin politik selepas rakyat berdepan bencana banjir.

Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob, berkata ia berikutan kerajaan sudah menyediakan bantuan kewangan kepada syarikat dan individu bagi meringankan beban mereka yang terjejas.

“Kalau beri alasan nak buka perniagaan baru kerana terjejas banjir, TEKUN sudah tawar RM10,000, pinjaman mudah tanpa faedah dan moratorium tak perlu bayar setahun.

“Bank seperti BSN juga akan beri pinjaman RM10,000 secara pinjaman persendirian untuk beli barangan keperluan asas rumah dengan tanpa faedah dan enam bulan moratorium,” katanya pada sidang media selepas menghadiri program gotong-royong pembersihan kawasan terjejas banjir di Taman Sri Nanding dan Kampung Dusun Tua.

Sebelum ini, Ketua Pemuda Umno, Asyraf Wajdi Dusuki, memohon kerajaan atau mana-mana kesatuan sekerja tidak menggunakan alasan simpanan hari tua berhubung isu pengeluaran i-Citra KWSP sebanyak RM10,000.

Asyraf berkata, situasi pasca perintah kawalan pergerakan (PKP) amat sukar bagi kebanyakan rakyat, apatah lagi mereka yang hilang punca pendapatan akibat diberhentikan, dicutikan tanpa gaji, dipotong gaji dan kerugian perniagaan.

Beliau berkata, Bantuan Wang Ihsan (BWI) RM1,000 dijanjikan oleh kerajaan untuk mangsa banjir juga tidak mencukupi.

Mengulas lanjut Ismail berkata, wang simpanan KWSP adalah untuk kegunaan hari tua selepas tidak bekerja lagi.

Katanya, selepas memberi dua kali pengeluaran wang KWSP, sebanyak 20% Melayu dan Bumiputera tinggal hanya RM1,000 dalam simpanan mereka.

“Kalau pencen nantu automatik akan jadi miskin tegar,” katanya, memetik laporan FMT.

Rebat bil elektrik

Sementara itu, Ismail berkata Tenaga Nasional Berhad (TNB) akan memberikan rebat 100% pembayaran bil elektrik bulan ini untuk membantu mangsa banjir.

Katanya, bantuan itu akan meringankan dan membantu 72,000 mangsa yang terjejas.

Beliau berkata, Perodua juga akan memberi bantuan percuma kepada pengguna kereta jenama itu dari segi perkhidmatan trak penunda dan upah buruh.

“Alat ganti pula diberi diskaun 50% oleh Perodua,” katanya.

Ismail berkata, kerajaan akan mewujudkan satu jawatankuasa khas untuk menghadapi gelombang kedua banjir yang dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara.