Tunjuk gambar jual buah pinggang demi iPhone, strategi pemasaran klinik ini dikritik

Tunjuk gambar jual buah pinggang demi iPhone, strategi pemasaran klinik ini dikritik

 

Setiap kali Apple mengeluarkan model terbaru untuk iPhone, memang ramai yang akan berlumba-lumba untuk memiliki model terbaru itu.

Namun dengan harga premium yang ditawarkan, bukan semua mampu untuk memilikinya menyebabkan ada yang sanggup mengambil langkah ekstrem bagi mendapatkannya.

Baru-baru ini, sebuah klinik kecantikan di Laos menjadi bualan ramai apabila tampil dengan strategi pemasaran yang agak mengejutkan.

Klinik tersebut telah memuat naik gambar tiga individu dengan masing-masing berbalut kesan pembedahan pada perut sambil menayangkan iPhone 14s.

Gambar yang dimuat naik itu kemudian menjadi tular di Thailand di mana ramai yang menyangka ia adalah benar dan ada juga yang turut tertarik untuk melakukannya.

Namun ia sebenarnya hanyalah satu taktik pemasaran yang dilakukan oleh klinik kecantikan tersebut.

Hal ini turut menerima perhatian Red Cross Organ Donation Centre Thailand yang mengecam mesej mengelirukan itu yang dibimbangi boleh memberi inspirasi kepada orang ramai untuk mengambil langkah drastik itu.

Malah tindakan menjual buah pinggang untuk membeli model terbaru iPhone juga antara gurauan yang selalu dilihat di media sosial setiap kali Apple mengeluarkan model terbaru itu.

Tindakan menjual organ juga merupakan satu tindakan yang menyalahi undang-undang di seluruh dunia.

Menurut Sophon Mekhton dari Red Cross Organ Donation Centre itu, adalah tidak wajar perdagangan organ digalakkan terutamanya untuk menukarnya dengan wang untuk membeli iPhone.

Jelasnya lagi ia merupakan satu tindakan yang tidak bermoral dan beretika apatah lagi ia dikongsikan oleh sebuah klinik.