Tun M ‘tak berganjak’ dengan kenyataan isu Zahid minta bantuan gugur tuduhan rasuah – Peguam

Tun M ‘tak berganjak’ dengan kenyataan isu Zahid minta bantuan gugur tuduhan rasuah – Peguam

 

Dr Mahathir Mohamad terus berpegang kepada kenyataannya berhubung Ahmad Zahid Hamidi meminta bantuannya untuk menggugurkan tuduhan rasuah, sekalipun Presiden Umno itu memfailkan saman fitnah terhadapnya.

Peguamnya, Mior Haidir daripada Tetuan Haidir & Co berkata, bekas perdana menteri itu mungkin akan memfailkan tuntutan balas jika perlu.

“Anak guam kami, Dr Mahathir Mohamad menafikan setiap dakwaan dan tuntutan fitnah seperti yang dinyatakan oleh plaintif (Zahid),” katanya dalam kenyataan.

“Ingin dimaklumkan disini bahawa anak guam kami tidak berganjak bahawa kenyataan yang telah dinyatakan oleh beliau adalah benar dan memelihara hak beliau untuk memfailkan tuntutan balas jika perlu di mahkamah kelak.

Zahid dilaporkan memfailkan saman di Mahkamah Tinggi di sini minggu lepas bagi memohon injunksi untuk menghalang Mahathir daripada mengulangi dakwaannya selain menuntut ganti rugi teruk, am dan teladan.

Mahathir, yang juga pengerusi Pejuang, dikatakan membuat kenyataan itu pada majlis parti di Yayasan Perdana, Putrajaya pada 23 Feb, dengan rakaman videonya disiarkan di beberapa portal berita.

Zahid, yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk, mendakwa kata-kata tersebut bermakna beliau menggunakan jalan pintas bagi menyelesaikan kes jenayahnya, selain membawa maksud beliau tidak menghormati pihak berkuasa atau sistem keadilan.

Beliau tidak pernah berjumpa Mahathir untuk meminta bantuan menyelesaikan kesnya, katanya, dan kata-kata Mahathir tidak benar, tidak wajar, tidak berasas dan berniat jahat.

Sementara itu Mior berkata, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 17 Jun ini untuk pengurusan kes berhubung tuntutan Zahid.

Zahid kini dibicarakan atas lebih 80 tuduhan berkait rasuah, pengubahan wang haram dan pecah amanah jenayah di mahkamah Kuala Lumpur dan Shah Alam.