Tuan rumah dikecam, tawar ruang balkoni untuk disewa pada harga RM1,300 sebulan

Tuan rumah dikecam, tawar ruang balkoni untuk disewa pada harga RM1,300 sebulan

 

Dalam sebuah hantaran Facebook yang mengiklankan salah satu ‘bilik sewa’ yang luar biasa telah mencetuskan kecaman meluas mengenai cara tuan rumah mahu mengaut keuntungan.

Dalam iklan yang penuh kontroversi itu, yang dikongsi di kumpulan Facebook ‘Singapore Islandwide Room Rental (No Agent Fee),’ menawarkan ruang balkoni rumah untuk disewa dengan harga SGD 380 atau sekitar RM1,300 sebulan.

Terletak berhampiran Ang Mo Kio, kira-kira tujuh minit berjalan kaki dari stesen MRT Yio Chu Kang, iklan itu menyasarkan penyewa lelaki.

Iklan itu menyebut kemudahan seperti perkhidmatan pembersihan harian dan utiliti berbumbung, termasuk air, elektrik dan akses internet, namun penyewa tidak akan disediakan dengan penghawa dingin.

Iklan itu menekankan kemudahan penting seperti perhentian bas, pasar dan kedai kopi. Bagaimanapun, ia tidak membenarkan sebarang aktiviti memasak di dalam premis.

Setelah tular di media sosial, pelbagai respons mula bersarang di iklan terbabit yang kebanyakannya negatif dan mengecam tuan rumah.

Netizen menyatakan kemarahan, dengan ramai yang mengecam etika pemilik rumah dan menuduh mereka melakukan layanan tidak berperikemanusiaan terhadap bakal penyewa.

Beberapa individu mengambil tindakan dengan mengugut untuk melaporkan perkara itu kepada pihak berkuasa.

Yang lain mempersoalkan sikap moral tuan rumah yang hanya memikirkan untung sambil menyatakan rasa tidak percaya dengan tawaran sedemikian.

Seorang netizen turut bertanya, “Adakah anda fikir penyewa bukan manusia?” manakala seorang lagi mempersoalkan, “Adakah anda melayan rakyat Malaysia seolah-olah mereka berasal dari dunia ketiga?”