Terus masuk ke akaun peribadi, cara pengurusan wang sumbangan Uncle Kentang undang pertikaian netizen

Terus masuk ke akaun peribadi, cara pengurusan wang sumbangan Uncle Kentang undang pertikaian netizen

 

Baru-baru ini, sukarelawan terkenal, Kuan Chee Heng atau lebih dikenali sebagai Uncle Kentang telah menjadi perbualan orang ramai apabila dia didakwa kerja-kerja amal dan kebajikan yang dilakukan selama ini hanya mengambil keuntungan semata-mata.

Malah, netizen turut menganggap dia melakukan aktiviti sukarelawan hanya untuk mengambil kesempatan terhadap orang lain dan bukan untuk membantu masyarakat kurang berkemampuan.

Bukan itu sahaja, ada juga netizen yang mengkritik cara Uncle Kentang dalam menguruskan dana sumbangan dari orang ramai yang dilihat agak kurang telus sehingga menimbulkan syak wasangka mengenai kejujurannya.

Sehubungan dengan itu, menerusi perkongsian seorang pengguna Facebook iaitu @Mr Wan Chai Official, dia membahaskan mengenai pengurusan kutipan wang yang telah dilakukan oleh Uncle Kentang itu dengan mengemukakan beberapa keping gambar pada 13 Julai lalu.

Mana pergi baki?

Menurutnya lagi, kos untuk memandikan serta mengkafankan jenazah lelaki dewasa kurang daripada RM100 manakala kos penghantaran dari Klang ke Sungkai tidak sampai RM300, jadi dia mempertikaikan ke mana baki duit RM900 itu dibelanjakan.

Duit sumbangan orang ramai lebih RM4000

Difahamkan, pengiraan yang dilakukan sebelum ini dari resit hantaran oleh pihak lain di ruangan komen mendapati, lebih RM4000 hasil dana telah disumbangkan namun, lebihan dana tersebut tidak dihebahkan kepada orang ramai. Malah, ada hantaran mengenai resit telah dipadam untuk mengelakkan pertikaian berlaku.

Sudah banyak kali dipadam?

Tambahnya lagi, isu hantaran mengenai kutipan dana ini telah dipadamkan berulang kali dan ia telah mencetuskan kemarahan orang ramai yang disifarkan tidak amanah dalam menguruskan wang yang diberikan oleh masyarakat untuk membantu golongan yang memerlukan.

Status Facebook tak akan pernah hilang

Mr Wan Cai Official