Terima WhatsApp dari nombor tak dikenali, peniaga kena scam duit tinggal RM1.97 sen

Terima WhatsApp dari nombor tak dikenali, peniaga kena scam duit tinggal RM1.97 sen

 

Terima whatsapp dari no tak kenal, peniaga sedih kena scam duit tinggal RM1.97 sen. Isu duit hilang di bank tidak pernah reda sama sekali. Seharusnya kita semua perlu lebih berhati-hati kerana scammer semakin bijak “mengenakan” orang ramai yang mungkin terlena seketika dan mereka mengambil kesempatan melakukan jenayah.

Terkini, seorang peniaga Char Kuey Teow di Felda Sena, Jengka 16, Bandar Jengka, Fairul Asni Hamzah discam hingga licin duit di dalam bank sebanyak RM5444 dan hanya berbaki RM1.97 sen sahaja.

Terima WhatsApp Dari No Tak Kenal

Dalam keadaan sedih, semalam Fairul berkongsi bahawa duit dalam banknya hanya berbaki RM1.97 dan duit itulah perlu digunakannya untuk membayar sewa tapak perniagaannya.

Tulisnya, nak menangis rase. Nak tergelak pon ade. Nak down pon ade. Sampai tinggal tu je kau kebass..kurang-kurang tinggal la kat aku RM50 ke RM20.

Terima WhatsApp Dari No Tak Kenal, Peniaga Sedih Kena Scam Duit Tinggal RM1.97 Sen

Peniaga Sedih Kena Scam Duit Tinggal RM1.97 Sen

Perkongsiannya dengan baki akaun tidak sampai RM2 itu mencetuskan simpati sekaligus membuat orang ramai berfikir bahawa bank bukan lagi tempat selamat menyimpan duit kerana dia tidak pernah memberikan akses ke akaunnya dan hanya menyedari duit telah lesap kesemuanya.

“Lesap duit dalam bank rm5444…tido tak lena mengenang kan duit tu aku baru isi dalam bank nak bayar sewa kedai nak bayar itu ini pade 1hb ni…sebelum duit lesap dalam bank semalam ade berwssp dgn no tak kenal..koi betul2 down laa macam ni.

Saat dirinya berkongsi kesedihan hati kehilangan duit, Fairul ada memaklumkan dirinya ada membalas whatsapp seorang individu dikenali sebagai SALINA yang membuat urusan mengenai masalah nombor telefon di MUDAH.MY.

Dari perbualan bersama individu bernama “Salina” itu, jelas perbuatan adalah mengenai nombor yang tercatat di Mudah.my dicatat salah dan Salina meminta agar ia dibetulkan.

Awalnya, Fairul tidak mahu melayan dan membuat serkap jarang bahawa Salina itu scammer namun dia diyakinkan bahawa tiada isu scammer sebaliknya hanya kesilapan nombor sahaja dan dirinya perlu memberikan no TAC apabila sampai ke telefon bimbitnya.

Dan ternyata TAC itu sampai ke telefon bimbitnya sebelum di forward kepada nombor Salina dan ternyata malam itu, baki duit di akaunnya hanya berbaki RM1.97.

Jelas modus operandi scammer memilih individu tidak mengenal siapa dan dalam isu ini duit terus lesap hanya selepas TAC itu dilepaskan kepada individu tersebut.

Bahkan ada ramai juga individu lain dikenakan taktik yang sama iaitu modus operandinya salah nombor di MUDAH.MY. Hasil siasatan oleh individu lain selepas kes ini viral melalui true caller, nombor telefon bimbit digunakan Salina ialah milik satu individu lain.

Terima WhatsApp Dari No Tak Kenal, Peniaga Sedih Kena Scam Duit Tinggal RM1.97 Sen

Terima WhatsApp Dari No Tak Kenal, Peniaga Sedih Kena Scam Duit Tinggal RM1.97 Sen

Bila kes ini viral, melalui true calller, inilah nombor digunakan oleh “SALINA” dan ia milik orang ini.

Terima WhatsApp Dari No Tak Kenal, Peniaga Sedih Kena Scam Duit Tinggal RM1.97 Sen

 

Mereka hanya perlu menjual “air liur” dan simpati sebelum merembat duit orang. Diharap lebih berhati-hati selepas ini. JANGAN MELAYAN NOMBOR TAK DIKENALI. BIARLAH 100 KALI CALL PUN, ASAL TIDAK TERPEDAYA BEGINI.