Telegram anda digodam hackers? Guna 6 langkah ini untuk ‘rampas’ balik akaun

Telegram anda digodam hackers? Guna 6 langkah ini untuk ‘rampas’ balik akaun

 

Semenjak media sosial diperkenalkan di dunia, ramai individu menjadi ‘influencers’ dengan mendadak termasuklah artis dan selebriti. Sudah tentu media sosial mereka sering menjadi perhatian.

Namun tidak mustahil, media sosial mereka juga menjadi antara buruan utama oleh si penggodam atas tujuan jenayah tertentu. Tidak hanya ‘influencers‘, kadang-kadang orang biasa seperti kita pun ada yang menjadi mangsa mereka.

Para ‘hackers‘ ni memang tidak mengira siapa mangsanya, asalkan boleh buat duit. Jadi, kalau akaun media sosial korang kena godam, memang susahlah nak dapat balik.

Menerokai perkongsian seorang pengguna Facebook, beliau kongsikan cara untuk dapatkan semula akaun Telegram korang jika kena godam. Ikuti perkongsian di bawah, semoga ada manfaatnya.

Telegram anda digodam? Gunakan cara ini:

1. Akaun Telegram tu tetap kita boleh dapat semula selagi nombor telefon tu masih ada dengan kita. Cuma masalahnya adalah bila kita log masuk, kita akan ‘ditendang’ semula oleh penggodam.

2. Sebabnya sekarang ni penggodam dah jadi pengguna utama akaun Telegram kita. Jadi kalau kita dapat log masuk semula sekalipun, kita tak boleh nak ‘tendang’ penggodam daripada senarai ‘devices’ sebab kita dianggap pengguna yang baharu log masuk menggunakan peranti lain.

3. Jadi cara terbaik untuk dapatkan semula akaun Telegram kita adalah dengan menyahaktifkannya SERTA MERTA sebaik sahaja kita dapat log masuk semula. Gunakan pautan berikut:

https://my.telegram.org/auth?to=deactivate

4. Cuma bila kita terlalu kerap lakukan percubaan log masuk, kita mungkin akan disekat untuk tempoh beberapa jam atau mungkin sehingga beberapa hari. Jadi sabarlah menanti sehingga tiba saat yang ditunggu-tunggu. Boleh gunakan aplikasi alternatif seperti ‘Telegram X’.

5. Apabila dapat sahaja log masuk, jangan tunggu lama-lama, nanti lama-lama penggodam akan ‘tendang’ kita lagi. Gunakan masa yang singkat itu utk nyahaktifkan akaun kita segera menggunakan pautan yang diberikan. Masukkan kod yang dihantar ke akaun telegram kita. POP! Selesai.

6. Selepas nyahaktifkan akaun Telegram kita tu dengan jayanya, maka tamatlah sudah penguasaan penggodam kepada ‘diri kita’. Boleh aktifkan semula akaun kita tu, tapi segala rekod perbualan kita sebelum-sebelum ni akan hilang, akaun kita ibarat bayi yang baru dilahirkan di dunia.

Semoga berjaya.