“Tak munasabah RM800 sehelai” – Lelaki kecewa mak beli ‘seluar kesihatan’ guna duit jualan laksa

“Tak munasabah RM800 sehelai” – Lelaki kecewa mak beli ‘seluar kesihatan’ guna duit jualan laksa

 

Baru-baru ini, seorang pemuda meluahkan rasa kecewanya di laman sosial setelah ibunya bertindak membeli ‘seluar kesihatan’ berharga RM800 menggunakan duit jualan laksa.

Menurut Musytaq di aplikasi X, ibunya mungkin telah ditipu oleh skim Multi Level Marketing atau MLM setelah diminta untuk ‘promote’ seluar berkenaan kepada tiga lagi orang rakan-rakannya yang lain.

“Saya kata lah tak munasabah la mak, RM800 sehelai seluar. Tapi mak balas dan kata kata “eh ni seluar untuk kesihatan”.

Menurut Musytaq, tidak mungkinlah sehelai seluar yang seakan-akan seluar ‘tight’ berharga sehingga RM800.

“Saya rasa macam bingung kejap. Ada ke seluar “kesihatan”. Benang seluar tu diperbuat daripada panadol activ fast ke?

“Sampai sekarang rasa nak marah. RM800 bagi saya teramat mahal untuk sehelai seluar yang saya tengok macam seluar tight,” katanya.

Seluar Kesihatan

Lebih mengecewakan, ibunya langsung tidak mendapatkan nasihat anak dan telah membeli seluar kesihatan berkenaan menggunakan duit jualan laksa tepi jalan.

“Hasil duit mak tu, meniaga laksa tepi jalan. Bukan senang nak dapat RM800. Macam tu je saya rasa habis. Geram betullah dengan kawan mak,” katanya.

Dalam ruangan komen, rata-rata netizen mengakui pernah mengalami masalah sama dengan mak atau ayah masing-masing yang mudah tertipu dengan penjualan barang-barang yang berunsur kesihatan.

“Selalu fikir kenapa la orang tua ni macam suka percaya benda tak masuk akal. Maybe sebab sakit ke apa so apa jenis benda atas nama kesihatan pun depa nak try sebagai “ikhtiar”.

“Tapi masalahnya mahal la pulak jadah seluar sampai RM800. Suruh pi buat brisk walk takmau pulak,” kata Senah.

“Ye aku geram betul orang yang datang rumah aku, hasut mak aku beli baju, stokin, seluar kononnya ada gelombang boleh melancarkan darah.

“Rasa nak maki je yang hasut mak aku tu, mak aku tu dah la senang terikut,” kata Maryam.