Speaker Dewan Rakyat berbohong untuk elak undi usul, dakwa MP Beruas

Speaker Dewan Rakyat berbohong untuk elak undi usul, dakwa MP Beruas

 

Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun didakwa berbohong berhubung keputusan menolak empat usul yang diajukan oleh Ahli Parlimen Beruas, Ngeh Koo Ham.

Pada 23 Julai, Azhar telah menulis surat kepada Ngeh untuk menjelaskan bahawa usul – yang berkaitan dengan pembatalan ordinan darurat – ditolak dengan tiga alasan iaitu:

– Agenda mesyuarat itu ditetapkan oleh perdana menteri sesuai dengan Peraturan Tetap 13.
– Bahawa usul tersebut tidak diajukan di bawah Aturan Mesyuaray yang betul.
– Usul itu tidak memenuhi Perkara 150 (3) Perlembagaan Persekutuan.

Ngeh menjawab keempat-empat surat penolakan itu pada 26 Julai, dengan alasan dia meminta Peraturan Mesyuarat 43 untuk memaksa Dewan memutuskan rayuannya dengan cara undian.

Berikutan itu, Azhar menjawab pada 30 Julai, dengan alasan bahawa penolakan empat usul itu “bukan berlandaskan keputusan saya sebagai Tuan Yang di-Pertua”.

Dalam satu kenyataan baru-baru ini, Ngeh mengatakan surat-menyurat itu menunjukkan bahawa Azhar “secara terbuka” berbohong.

“Setelah keputusannya menolak usul saya (pada 23 Julai), saya, berdasarkan Aturan Mesyuarat 43, mengajukan usul saya dan memohon kepada Dewan Rakyat agar keputusannya dibatalkan.

“Untuk menafikan hak saya membuat rayuan dan untuk menghindari undian mengenai usul saya, dia sekarang kata bahawa dia belum membuat keputusan untuk menolak usul saya.

“Azhar telah berbohong secara terbuka dan telah kehilangan kredibiliti dan integriti,” tambahnya.

 

Kejadian ini, kata Ngeh, menambah senarai kesalahan yang didakwa dilakukan Azhar dalam mengendalikan prosiding Dewan Rakyat.

“Dia perlu diingatkan bahawa tidak ada yang melampaui undang-undang. Seksyen 124B Kanun Keseksaan memperuntukkan bahawa sesiapa yang melakukan aktiviti yang memudaratkan demokrasi parlimen akan dihukum penjara selama tempoh yang boleh berlangsung hingga 20 tahun sementara Seksyen 124C Kanun Keseksaan memperuntukkan bahawa percubaan untuk melakukan aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen akan dihukum penjara selama tempoh yang boleh berlangsung hingga 15 tahun, ” kata Ngeh, yang merupakan seorang peguam.

Usul yang ditolak oleh Ngeh meminta pembatalan:

– Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Penting) 2021 – Undang-undang yang membolehkan kerajaan merampas harta benda persendirian, memberikan kuasa tambahan kepada angkatan bersenjata, menangguhkan pilihan raya dan menangguhkan badan perundangan.
– Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) (No 2) 2021 – undang-undang yang berkaitan dengan “berita palsu”.
– Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021 – membenarkan hukuman sehingga RM100,000 dan penjara tujuh tahun kerana melanggar protokol Covid-19.

Dia berpendapat bahawa undang-undang ini harus dibatalkan melalui Parlimen untuk memenuhi Artikel 150 (3) Perlembagaan Persekutuan.

Pandangan sama turut dikongsi oleh Yang di-Pertuan Agong.

Pada 26 Julai, menteri undang-undang Takiyuddin Hassan memberitahu Parlimen bahawa proses ini tidak diperlukan kerana kabinet telah membatalkan undang-undang tersebut.

Akhirnya, Putrajaya mengalah dan berjanji bahawa proses pembatalan akan dilaksanakan apabila parlimen bersidang semula pada bulan September.

Sumber: Malaysiakini