“Saya tak tertarik dekat janda, tak tertarik dekat ‘minah rewang’ saya tertarik pada kereta saja…” – Sanusi

“Saya tak tertarik dekat janda, tak tertarik dekat ‘minah rewang’ saya tertarik pada kereta saja…” – Sanusi

Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor menegaskan sedia disiasat dan berhadapan dengan tindakan undang-undang sekiranya didapati melanggar prosedur operasi standard (SOP) total lockdown dalam satu kejadian di Juru, Pulau Pinang.

Menurutnya, beliau akan memberi keterangan berhubung dakwaan memandu uji kenderaan, kepada polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pulau Pinang petang ini.

“Saya akan serahkan kes ini kepada polis, mungkin (saya boleh sahkan) petang ini polis akan datang untuk ambil statement saya, (berhubung) apa yang berlaku, saya akan bagi statement (kepada pihak) polis.

“Saya serah kepada polis… kalau polis dapati apa yang telah terjadi itu satu kesalahan dan saya didakwa… saya yakin kesalahan itu tidak membawa hukuman gantung sampai mati… mungkin kompaun saja.

“Saya akan bayar, kalau pekerja (di showroom) pun didapati bersalah, kompaun dia pun saya akan bayar… siapa lagi yang bersalah dalam peristiwa itu pun saya akan bantulah untuk bayar kalau mereka kena kompaun.

“Saya tak ada niat nak beli kereta baharu hanya kerana banyak kereta di situ, saya tertariklah juga… macam kita pun orang (kalau) benda benda cantik ini tentulah kita ada tertarik.

“Saya tak tertarik dekat janda, tak tertarik dekat ‘minah rewang’ saya tertarik pada kereta saja… jadi saya turun tengoklah, bukan saya tengok perempuan saya tengok kereta Raptor (sahaja),” katanya berseloroh.

Sanusi berkata demikian ketika sidang media selepas melakukan tinjauan di Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 (PKRC) Dewan Al Farabi, Jalan Stadium, Alor Setar pada Isnin.

Dalam pada itu, mengenai penggunaan kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Vellfire milik Syarikat Air Darul Aman (SADA), katanya MPV itu digunakan berdasarkan kapasitinya sebagai Pengerusi SADA dan kerap menggunakannya bagi perjalanan jauh.

Pada Sabtu, tular gambar dan video memaparkan seorang individu dipercayai Muhammad Sanusi memandu uji sebuah kereta, sedangkan negara kini berada di bawah sekatan pergerakan penuh yang melarang aktiviti jualan serta pameran kenderaan.

Sumber: Astro Awani