Rizal minta saksi siapkan perjanjian projek solar atas kehendak Rosmah

Rizal minta saksi siapkan perjanjian projek solar atas kehendak Rosmah

Individu yang menyediakan perjanjian perundingan berkaitan dengan projek solar Sarawak memberi kesaksian di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa dia tidak pernah menyiapkan perjanjian seperti itu sebelum ini, dan bahawa dia mendraf perjanjian itu berdasarkan contoh yang ditemukannya dalam talian.

Lawrence Tee Kien Moon, yang mengaku telah bekerja dengan hartawan Desmond Lim sejak tahun 1997, mendakwa bahawa pembantu Rosmah Mansor, Rizal Mansor memintanya untuk menyiapkan perjanjian itu dalam pertemuan pada bulan Mei 2016.

“Pada pertemuan ini, Rizal memberitahu saya bahawa saya harus menyiapkan perjanjian perundingan untuk projek pembekalan dan pemasangan panel solar ke lebih 300 sekolah di Sarawak.

“Saya mempersoalkan permintaan Rizal dan memberinya respons yang sama seperti yang saya lakukan kepada Rayyan, bahawa perjanjian itu dapat disiapkan oleh peguam Jepak.

“Saya juga memberitahu Rizal bahawa saya tidak pernah menyiapkan perjanjian seperti itu dan perlu meminta peguam saya untuk menyiapkannya.

“Rizal kemudian memberitahu saya bahawa saya harus melakukannya kerana ‘ma’am’ (puan) mahu.

“Saya tidak bertanya kepadanya siapa ‘ma’am’ tetapi saya ikut permintaannya kerana Rizal adalah Pegawai Khas Rosmah,” katanya.

Rayyan merujuk kepada Rayyan Radzwill Abdullah yang merupakan rakan perniagaan pengarah urusan Jepak Holdings Saidi Abang Samsudin, sementara ‘ma’am’ merujuk kepada Rosmah.

Terdahulu, Lawrence, yang mengendalikan syarikat pembangunan hartanah, mendakwa Lim telah memperkenalkannya kepada Rizal dan Saidi di Pavilion pada bulan Mac 2016 untuk membantu menyiapkan beberapa kertas kerja untuk projek solar di Sarawak.

Pada masa itu, Lawrence mendakwa bahawa dia tidak tahu Rizal adalah pembantu Rosmah sehingga dia melihatnya dalam berita di Malaysiakini.

Lawrence mendakwa bahawa beberapa hari selepas pertemuan Mei 2016, Rizal telah menghubunginya untuk bertanya mengenai perjanjian tersebut.

“Pada masa itu saya berada di Vietnam. Selepas perbualan telefon itu, saya memberikan thumb drive yang mengandungi contoh perjanjian perundingan yang saya dapat dari Internet kepada setiausaha saya untuk dicetak.

“Saya menemui sampel semasa waktu lapang di Singapura. Saya mencari ‘template’ dan perjanjian perundingan sampel untuk dijadikan rujukan dalam penyediaan perjanjian perundingan tersebut.

“Saya memilih klausa tertentu yang kemudian saya masukkan semula ke dalam perjanjian perundingan yang terdiri daripada empat halaman dan mempunyai jadual ‘templat’,” katanya.

Keterangan Lawrence hari ini hadir setelah Saidi memberitahu mahkamah pada 5 Ogos bahawa seorang hartawan dilibatkan untuk membantu “menghalalkan” sogokan kepada Rosmah, dan bahawa Rizal telah membawanya menemui Lim dan Lawrence di pejabat di Pavilion.

Jepak tandatangan perjanjian dengan syarikat berpangkalan di Taiwan

Lawrence mengatakan bahawa Jepak Holding kemudian membuat perjanjian dengan syarikat yang berpangkalan di Taiwan, Lucky Victory Limited sebagai perunding.

“Saya memilih Lucky Victory Limited yang merupakan ‘syarikat luar pesisir’ yang berpusat di Taiwan kerana pengarahnya Mr How adalah seseorang yang saya kenali dan dia sebelumnya pernah menjalankan projek berkaitan dengan konsesi kayu dengan kerajaan negeri Sarawak,” katanya.

Untuk rekod, Saidi sebelum ini didakwa berjanji untuk membayar RM187.5 juta kepada Rosmah setelah dia dikatakan bersetuju untuk membantunya mendapatkan projek solar hibrid bernilai RM1.25 bilion dari kerajaan BN ketika itu.

Lawrence mendakwa bahawa dia tidak menerima pembayaran untuk menyiapkan perjanjian itu.

“Saya melakukannya kerana Rizal mengatakan ‘ma’am’ mahu saya menyiapkan perjanjian tersebut. Saya akur kerana Rizal adalah pegawai khas Rosmah,” katanya.

Awal hari ini, peguam Rosmah Akberdin Abdul Kader gagal meyakinkan hakim Mohamed Zaini Mazlan untuk mendakwa Saidi memberikan pernyataan bercanggah.

Perbicaraan bersambung esok.

Rosmah, isteri bekas perdana menteri Najib Razak, menghadapi tiga tuduhan berkaitan dengan dakwaan penyelewengan dana untuk pembekalan dan pemasangan panel solar di 369 sekolah luar bandar di pedalaman Sarawak untuk Kementerian Pendidikan.

Rosmah berdepan satu pertuduhan meminta sogokan RM187.5 juta dan dua tuduhan menerima rasuah RM6.5 juta daripada Saidi sebagai ganjaran kerana membantu syarikat itu mendapatkan projek bernilai RM1.25 bilion yang diperoleh melalui rundingan langsung dengan kementerian.

Sumber : Malaysiakini