Pemuda UMNO dikecam beri harapan palsu, i-Citra kini jadi i-Kecewa

Pemuda UMNO dikecam beri harapan palsu, i-Citra kini jadi i-Kecewa

 

Rakyat marah! Bukan disebabkan Menteri Kewangan Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz tidak mengumumkan pengeluaran i-Citra RM10,000 secara one-off, tetapi kerana harapan palsu dijanjikan Ketua Pemuda UMNO Datuk Asyraf Wajdi Dusuki.

Sebelum ini, Asyraf dan pergerakan itu beria-ia memberi janji manis kepada puluhan ribu individu berkenaan pengeluaran one-off itu, namun ternyata ia tidak disebut langsung dalam Bajet 2022.

Asyraf begitu yakin bahawa kerajaan pimpinan Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan mendengar desakan Pemuda bagi meluluskan pengeluaran i-Citra one-off itu.

Sebab itu, apa sahaja pertemuannya dengan KWSP, Menteri Kewangan, hatta dengan Perdana Menteri sekali pun, dimuat naik dalam laman sosialnya bagi memberi harapan kepada orang ramai.

Sebelum pembentangan Bajet 2022 semalam, boleh dikatakan setiap hari netizen disajikan dengan keyakinan akan dapat membuat pengeluaran RM10,000 daripada akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Tak berkelip mata netizen menunggu depan televisyen untuk mendengar Bajet 2022. Fokus mereka kepada pengeluaran i-Citra RM10,000 secara one-off sebagaimana yang diuar-uarkan Asyraf dan Pemuda UMNO.

Namun, sehingga ke penamat ucapan Tengku Zafrul, i-Citra tidak juga muncul. Walaupun, Menteri Kewangan menyentuh juga sedikit mengenai KWSP tetapi bukan one-off RM10,000.

Menurut laporan Agenda Daily, pagi tadi ketika mengulas Bajet 2022 itu menerusi laman Facebooknya, Asyraf melahirkan kekecewaannya kerana pengeluaran one-off RM10,000 tidak disentuh dalam ucapan dan dokumen belanjawan untuk tahun depan.

Susulan itu, netizen terus melenting dan menyerang beliau dengan teruk, malah ada yang memaki hamun kerana berpendapat mereka telah ditipu.

Sesetengah netizen yang begitu kecewa turut menyifatkan Asyraf dan Pemuda UMNO tidak boleh dipercayai. Apa yang mereka harapkan ialah i-Citra RM10,000 one-off, tetapi yang mereka dapat ialah i-Kecewa dan tuala wanita one-off.

Ada yang menyindir Asyraf dan Pemuda UMNO dengan mengatakan kerajaan Ismail Sabri tidak melayan pergerakan itu, sedangkan ketika zaman kerajaan Perikatan Nasional (PN) sebelum ini, permintaan mereka diterima, termasuk pengeluaran i-Citra yang sehingga sekarang dilaksanakan.

Pada 28 Jun lalu, Perdana Menteri ketika itu Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Kerajaan PN menerusi KWSP memperkenalkan kemudahan pengeluaran baharu iaitu i-Citra bagi meringankan beban kewangan ahli yang terjejas akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Menurutnya, menerusi i-Citra, seramai 12.6 juta ahli KWSP boleh membuat pengeluaran sehingga RM5,000 dengan kadar bayaran tetap RM1,000 sebulan untuk tempoh lima bulan tertakluk kepada jumlah simpanan ahli.

“Pelaksanaan i-Citra dijangka dapat menyalurkan RM30 bilion kepada rakyat untuk menampung keperluan harian,” katanya ketika melancarkan Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH).

Sebaliknya, Asyraf yang pernah menjadi calon Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 lalu tetapi kalah kepada calon PAS, adalah antara muka-muka dalam UMNO yang kuat menentang kerajaan PN.

Selepas kerajaan PN tumbang, Asyraf dan Pemuda UMNO menggariskan tuntutan baharu, kononnya tuntutan rakyat, kepada kerajaan Ismail Sabri yang antara lainnya ialah pengeluaran i-Citra RM10,000 secara one-off.

Namun, jawapan telah diperoleh dalam ucapan Tengku Zafrul semalam yang tidak menyebut langsung mengenai one-off RM10,000.