Pemilik rumah dikecam kerana sewakan ruang tamu dengan 1 katil ‘single’ pada harga RM170

Pemilik rumah dikecam kerana sewakan ruang tamu dengan 1 katil ‘single’ pada harga RM170

 

Penyewa yang mencari tempat tinggal sering kali berhadapan dengan pelbagai cabaran, termasuk berurusan dengan tuan rumah yang tidak bertimbang rasa dan kedekut.

Isu ini menjadi tular di media sosial baru-baru ini apabila seorang penyewa dikejutkan dengan tawaran sewa yang tidak masuk akal daripada seorang tuan rumah.

Mat Dan, seorang netizen, berkongsi tangkap layar perbualan WhatsApp antara beliau dan tuan rumah tersebut di Facebook pada 16 Mei.

Dalam perbualan tersebut, Mat Dan bertanya mengenai kadar sewa jika beliau memilih untuk tinggal di tempat yang ditawarkan.

Yang mengejutkan, tuan rumah tersebut mengirim gambar sebuah katil yang diletakkan di ruang tamu dan memberitahu bahawa sewa bulanan adalah RM170.

May be an image of bedroom and text that says 'typing... Hrga Hrgabilik2:11pm pm 1 bilik 2:11 2:11pm 3:04pm 4 pm 3:04 rm170 3:04 pm Bilik single? 3:48 pm Kt mana? 3:48 pm Bukan bilik ni.. Ruang tamu. Ada satu katil single 3:49 pm 3:49pm 3:49 pm Klu berminat la. 3:49 pm DIBER RHAD Duk ruang tamu? Yup.. 3:50pm 3:50 pm 3:50 pm Moga cepat kaya bos..amin 3:50 pm Type ypeamessage'

Mat Dan, yang hampir tidak percaya dengan apa yang dilihatnya, bertanya lagi kepada tuan rumah sama ada ruang tersebut merupakan sebuah bilik.

Namun, tuan rumah itu mengesahkan bahawa Mat Dan perlu tinggal di ruang tamu.

Dalam nada sindiran, Mat Dan menjawab: “Harap awak cepat kaya, boss.” Jawapan pedas ini mendapat perhatian ramai netizen yang kemudian mengkritik sikap tuan rumah yang dianggap mementingkan diri.

Salah seorang netizen menulis: “Saya sebenarnya suka tidur di ruang tamu tetapi bukan macam ini. Tiada privasi langsung!”

Seorang lagi bergurau: “Tak pasti sama ada nak berehat atau jadi pengawal keselamatan.”