“Pakcik ni isteri dan anak dia datang rumah nak pinang suami aku, anak dia pun boleh tahan teringin, dia cakap semua yang baik ni pinjaman & tak salah berkongsi”

“Pakcik ni isteri dan anak dia datang rumah nak pinang suami aku, anak dia pun boleh tahan teringin, dia cakap semua yang baik ni pinjaman & tak salah berkongsi”

 

Salam semua. Maaf kalau serabut, aku cuba ringkaskan ya.

Kejadian ni berlaku 3 tahun lepas tapi sampai sekarang sangat segar di ingatan aku. Esok anniversary ke 12 tahun perkahwinan kami.

Suami aku nama dia Abu. Abu baik. Ringkas aku cakap dia seorang yang soft spoken, family man dan bertanggungjawab. Solat cukup. Appearance biasa2. Apa lagi yang aku harapkan? Aku syukur sangat.

Kehidupan kami bagi aku amat manis dari awal kahwin sampai tahap ini. Selisih faham tu biasa, merajuk ntah sebab apa tak ingat sebab jarang terjadi. Abu selalu mengalah.

Kebaikan Abu tak pernah aku sebut2 di public sebab risau ada yang teringin atau iri. Dalam family pun aku tak lebih2 memuji. Cukup aku puji dia untuk dia saja tahu.

Aku ada facebook dan ig saja. Tak pernah post sweet2 atau puji2 dia baik. Sekadar gambar raya kami berdua dan ucapan raya.

Kami belum dikurniakan anak sampai lah tahun ke lima kahwin. Dapat seorang si comel manja.

Pada tahun ke 9 perkahwinan kami diuji dahsyat bila suamiku dipinang orang.

Orang tu adalah sahabat di tempat kerja suami. Dia jauh lebih berusia dari suami. Aku namakan dia Pakcik Talib. Dia pinang untuk anak perempuan dia.

Anak perempuan dia ustazah lulusan master bahagian syariah. Cantik ada rupa.

Hati isteri mana tak rasa hancur dan sakit? Alasan dia pinang suami sebab dia kata dia tahu akhlak dan budi pekerti suami dan dia yakin suami aku mampu menjaga anak dia.

Rupanya dah lama dia bagitau suami tentang perkara ni tapi suamiku senyapkan saja sebab tak nak aku meletup.

Jadi pakcik Talib ni, isteri dan anak dia tu datang rumah sewaktu suamiku takde di rumah dan maklumkan sendiri pada aku dia nak pinang suami aku untuk anak dia ni.

Aku sangat2 terkilan. Anak dia tu pun boleh tahan teringin juga dia ke suami aku.

Sangat sakit aku rasa ayat dia yang cakap “Semua yang baik ni pinjaman, tak salah berkongsi”

Amboi ikut kan hati ku nak meletup. Tapi sebab tetamu, aku cakap baik2.

Lepas pada tu aku ambik masa 2 hari untuk cakap ngan suami aku pasal ni. Suami aku nampak terkejut macam mana aku tahu. Aku bagi tau si Pakcik Talib ni datang rumah.

Suamiku cakap dia tak pernah setuju malah dia dah tolak. Tapi aku akhirnya tak tahan dan melepas kemarahan dan frust pada suami aku. Kesian dia.

Malam tu aku tak boleh tido, aku tidur bilik lain sebab hati aku sakit sangat.

Dalam pukul 10 macam tu aku terdengar laki aku on the phone di ruang tamu.

Aku dengar dia cakap, “maaf terus terang saya tak ada perasaan pada anak abang, saya takkan dapat berlaku adil. Cari la orang lain”

Tu je yang jelas aku dengar. Tapi lepas tu banyak episode2 duka sebab rumahtangga kami seakan diganggu ustazah tu tadi. Ikutkan hati aku, rasa nak maki je. Tapi aku tahan.

Lepas tu suami aku mintak tukar branch lain sebab katanya dah tak selesa kerja sekali ngan si Pakcik Talib.

Kami turut berpindah daerah sebab tak nak satu daerah dengan si Pakcik Talib dan keluarga dia.

Point aku nak share nya. Aku duk diam-diam pun ada orang nak kacau hidup aku.

Hanya Allah sebaik baik penjaga. Sampai sini saja aku dah malas nak menaip.

Assalammualaikum..

– Rose (Bukan nama sebenar) via IIUMC