Pakai lipstick ketika berpuasa, sah atau batal? Ini penjelasan ustaz

Pakai lipstick ketika berpuasa, sah atau batal? Ini penjelasan ustaz

 

Memakai gincu bibir adalah satu perkara biasa bagi kebanyakan wanita, tetapi semakin Ramadan menjelang, isu mengenai pemakaian gincu semasa berpuasa menjadi subjek perbincangan yang hangat.

Pendakwah terkenal Ustaz Mohamad Wadi Annuar Ayub, yang dikenali sebagai Ustaz Wadi Annuar, baru-baru ini memberikan pandangan mengenai isu ini melalui aplikasi X miliknya.

Menurut Ustaz Wadi Annuar, adalah dianggap makruh atau tidak disyariatkan seseorang memakai lipstick ketika berpuasa.

Beliau menjelaskan bahawa jika lipstick itu terjilat dan tertelan, ia akan membatalkan puasa seseorang. Bagaimanapun, beliau memberikan pengecualian jika seseorang memakai pelembap bibir atau lip balm atas sebab bibirnya kering dan merekah, di mana hal ini tidak dianggap makruh.

Bagaimanapun, pendapat Ustaz Wadi Annuar disokong oleh penjelasan bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, yang menyatakan bahawa penggunaan gincu bibir pada siang hari Ramadan tidak membatalkan puasa selagi ia tidak ditelan masuk ke dalam rongga.

Beliau merujuk kepada fatwa Ibnu Abbas RA tentang merasa makanan di mana ia menyatakan bahawa merasa sesuatu yang berada di luar mulut tidak membatalkan puasa, selagi ia tidak sampai ke dalam tekak.

Bagaimanapun, Dr Zulkifli menegaskan bahawa jika seseorang menelan rasa yang terdapat pada gincu bibir, maka perbuatan tersebut akan membatalkan puasa.

Beliau menekankan bahawa memakai gincu untuk berlebihan atau untuk menarik perhatian orang lain (tabarruj) tidak digalakkan dalam Islam, tetapi dibenarkan jika sebagai hiasan untuk suami.

Dengan penjelasan daripada Ustaz Wadi Annuar dan Dr Zulkifli, dapat disimpulkan bahawa pemakaian gincu bibir atau lip balm pada siang hari Ramadan tidak membatalkan puasa, selagi ia tidak ditelan masuk ke dalam rongga.

Oleh itu, wanita-wanita yang menggunakan gincu bibir perlu berhati-hati dan memastikan agar tidak terjilat dan tertelan semasa berpuasa.