Netizen lancar petisyen dalam talian desak Azmin Ali letak jawatan

Netizen lancar petisyen dalam talian desak Azmin Ali letak jawatan

Sekumpulan netizen telah melancarkan petisyen dalam talian yang meminta peletakan jawatan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Petisyen, disertakan dengan hashtag #AzminLetakJawatan di Change.org, semakin mendapat perhatian, dengan lebih dari 25,000 tandatangan dikumpulkan dalam beberapa jam.

Pemeriksaan mendapati petisyen memperoleh sekurang-kurangnya satu tandatangan setiap saat pada waktu akhbar.

Penganjur petisyen hanya memberikan penerangan ringkas mengapa Azmin harus mengundurkan diri.

“Hanya satu sebab: gagal berfungsi sebagai Menteri Kanan yang diharapkan. Titik! (Hanya satu sebab: kegagalan untuk berfungsi sebagai menteri kanan seperti yang diharapkan. Berhenti penuh!) “Katanya.

Gesaan agar Azmin mengundurkan diri datang setelah kementeriannya dilaporkan menyetujui operasi hampir 100,000 syarikat untuk penutupan sepenuhnya awal minggu ini.

Awal hari ini, Azmin mengatakan bahawa surat kelulusan melalui sistem Covid-19 Intelligent Management System (CIMS) 3.0 di bawah kementeriannya hanya diberikan setelah kementerian lain yang berkaitan memberikan pengesahan kepada Miti.

Dia mengatakan bahawa 15 kementerian telah menggunakan CIMS 3.0 untuk memudahkan kajian permohonan bagi sektor-sektor di bawah bidangnya.

Kelulusan tersebut, ditambah dengan banyak perniagaan penting yang menghadapi kesukaran untuk mendaftar dengan laman web CIMS 3.0 milik Miti, dipercayai telah menyebabkan kemarahan terhadap Azmin.

Sumber: inforakyatthevibes