“Moratorium yang disasarkan tidak masuk akal, tidak adil bagi majoriti,” tegur kumpulan perniagaan

“Moratorium yang disasarkan tidak masuk akal, tidak adil bagi majoriti,” tegur kumpulan perniagaan

Persatuan perniagaan, bersama-sama dengan organisasi masyarakat sivil, menuntut pemerintah melaksanakan moratorium menyeluruh, dengan mengatakan tidak ada alasan yang dapat diterima untuk tidak segera melaksanakannya.

Kumpulan tersebut mengatakan bahawa ini akan berlaku hingga akhir tahun atau negara mencapai imuniti kelompok Covid-19.

Mereka mengatakan bahawa moratorium yang disasarkan sekarang telah terbukti gagal membantu perniagaan dan individu.

Polisi sekarang hanya menguntungkan kumpulan tertentu, dan tempoh moratorium adalah maksimum tiga bulan. Peminjam yang layak juga boleh memilih pengurangan pembayaran pinjaman 50% selama enam bulan.

Dalam satu kenyataan bersama hari ini, kumpulan-kumpulan itu mengatakan bahawa moratorium menyeluruh mesti mempunyai tiada kadar faedah dikenakan dan terbuka untuk semua individu dan perniagaan, sementara caj bank untuk penstrukturan dan penjadualan semula harus diketepikan.

Moratorium semacam ini dapat dilaksanakan, kata mereka, dengan mempertimbangkan fakta bahawa Putrajaya telah menyelamatkan sistem kewangan berjumlah RM70 bilion, dengan bank menjadi penerima faedah utama.

Kumpulan itu juga mengatakan bahawa bank mempunyai kemampuan kewangan untuk melaksanakan cadangan mereka, dengan menyatakan bahawa lapan pemberi pinjaman utama Malaysia secara kolektif memperoleh keuntungan RM93 bilion dalam tiga tahun terakhir.

Moratorium menyeluruh sebenarnya akan mendorong pertumbuhan kerana akan memastikan bahawa pungutan cukai dari perniagaan pada masa akan datang tidak terjejas, kata ketua Gerakan untuk Keadilan Monetari Malaysia.

Mereka menambah, memorandum yang meminta moratorium menyeluruh telah dikirimkan kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Kementerian Kewangan dan Bank Negara Malaysia, tetapi belum ada jawapan.

Cadangan ini disokong oleh lebih daripada 130 persatuan yang mewakili sekitar satu juta perniagaan di seluruh negara, dan 3.9 juta individu yang bekerja sendiri dan pemilik perniagaan mikro.

Moratorium yang disasarkan tidak masuk akal, tidak adil bagi majoriti

Dalam sidang media maya yang mengulas panggilan kumpulan itu, rakan kanan Majlis Tindakan Ekonomi Melayu Ahmad Yazid Othman mengatakan tidak adil memaksa perniagaan untuk terus membayar pinjaman apabila majoriti tidak dibenarkan beroperasi.

“Kami tidak diberi pilihan. Bukan seperti kita malas atau tidak tahu berniaga. Tetapi, kami terpaksa tinggal di rumah.

“Tidak ada alasan bagi bank-bank untuk memanfaatkan kami dengan memperburuk perjuangan kami dan memaksa kami membayar balik pinjaman,” katanya, menunjukkan bahwa kebanyakan industri domestik belum diberi persetujuan pemerintah untuk terus beroperasi.

Pengerusi Movement for Monetary Justice Malaysia, Prof Datuk Ahamed Kameel Mydin Meera berkata, tidak masuk akal ekonomi bagi Putrajaya untuk tidak memperkenalkan moratorium menyeluruh, yang menurutnya sebenarnya akan mendorong pertumbuhan.

Melaksanakannya akan memastikan pungutan cukai di masa depan dari perniagaan tidak terjejas, kerana mereka akan dapat memulakan operasi secara kewangan setelah wabak itu berakhir, dan akan ada lebih banyak wang tunai untuk dibelanjakan oleh rakyat, seterusnya merangsang ekonomi, katanya.

Kameel menyatakan bahawa bank tidak akan rugi dengan melaksanakan moratorium menyeluruh, kerana jumlah yang dikumpulkan akan tetap sama walaupun pembayaran yang sedikit tertunda.

Sumber: Gemilang Daily