‘Memang gaji kami boleh cecah ratusan ribu sebulan tapi tak sampai la juta’

‘Memang gaji kami boleh cecah ratusan ribu sebulan tapi tak sampai la juta’

 

Pendapatan penyampai radio swasta yang lumayan, mampu mencapai ratusan ribu ringgit sebulan, bukanlah suatu perkara yang tidak mungkin, dengan mengambil kira kemampuan mereka untuk menarik pendengar dan mendapatkan pengiklan.

Walau bagaimanapun, dakwaan bahawa penyampai radio mampu memperoleh sehingga RM500,000 sebulan dianggap tidak masuk akal, kerana jumlah tersebut boleh mengatasi gaji Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat swasta.

Perbincangan mengenai pendapatan penyampai radio menjadi hangat baru-baru ini selepas bintang veteran, Datuk Fauziah Nawi, membuat pendedahan dalam media sosial mengenai kemampuan penyampai radio swasta untuk memperoleh pendapatan melebihi RM150,000 sebulan, sementara penyampai radio kerajaan masih menerima gaji yang terendah.

Bekas Pengurus Program Era FM, Rostam Said, menyatakan bahawa pendapatan sebanyak RM100,000 sebulan bagi penyampai radio adalah wajar. Menurut beliau, pembayaran gaji yang lumayan kepada penyampai radio adalah sesuatu yang logik sekiranya stesen radio bersedia melabur untuk mendapatkan keuntungan.

Rostam berkata, wajar bagi stesen radio membayar gaji yang lumayan kepada penyampai radio sekiranya slot penyampai tersebut mampu menarik pengiklan untuk membeli iklan, dan kehilangan penyampai radio boleh memberi kesan negatif kepada pendapatan syarikat.

Menurutnya, keputusan untuk membayar gaji yang lumayan juga harus mengambil kira komitmen khususnya penyampai radio yang mengendalikan slot pagi.

Beliau menyatakan bahawa sesetengah penyampai radio terpaksa menolak tawaran lain seperti mengendalikan majlis korporat atau bidang lakonan demi memberikan fokus sepenuhnya kepada kerjaya penyiaran radio.

Menurut Halim Othman, seorang personaliti yang telah berkecimpung dalam dunia penyiaran radio selama lebih dari 20 tahun, beliau tidak pernah mendapat pendapatan yang lumayan seperti penyampai radio pada zaman sekarang.

Halim menyatakan bahawa faktor-faktor seperti populariti dan kebolehan untuk mengendalikan slot pagi adalah antara faktor-faktor yang menyebabkan penyampai radio diberikan gaji yang lumayan.

Penyampai radio 3 Pagi Era, Nabil Ahmad, menyatakan bahawa pendapatan yang tinggi bagi penyampai radio bergantung kepada pelanggan dan iklan yang masuk ke slot penyampai tersebut.

Beliau juga menekankan pentingnya kerja berpasukan dan keadilan dalam pembayaran upah kepada setiap individu yang terlibat dalam penyiaran radio.