Mahu pekerja lebih 155cm, kilang ini dikecam kerana ‘reject’ pemohon yang rendah

Mahu pekerja lebih 155cm, kilang ini dikecam kerana ‘reject’ pemohon yang rendah

 

Satu temuduga kerja beramai-ramai di sebuah kilang elektronik di Batam, Indonesia berdekatan Johor telah menjadi tular di media sosial baru-baru ini.

Ini disebabkan oleh proses temuduga yang agak pelik di mana semua pemohon wanita perlu melalui peringkat awal yang unik.

Video yang dikongsi oleh @itskakwil di TikTok menunjukkan proses penapisan temuduga ini telah menarik lebih 1.2 juta tontonan dan lebih 41,600 suka.

Dalam video tersebut, kelihatan kilang elektronik berkenaan memeriksa ketinggian semua pemohon wanita dengan menggunakan sebatang palang mendatar yang menyerupai permainan limbo.

Pemohon dikehendaki berbaris, menanggalkan kasut dan berjalan di bawah palang mendatar yang diletakkan pada ketinggian 155cm.

Pemohon yang boleh berjalan di bawah palang tersebut, iaitu mereka yang kurang daripada 155cm, akan ditolak serta-merta.

Dalam teks yang tertera dalam video, @itskakwil menulis,

“POV: Jika anda ingin bekerja di Batam, anda perlu mempunyai ketinggian minimum 155cm”.

Di akhir video, kelihatan lautan pemohon kerja sedang menunggu giliran mereka untuk melalui palang mendatar tersebut.

Dalam ruangan komen, ramai rakyat Indonesia yang bekerja di Malaysia berkongsi pendapat mereka mengenai syarat kerja yang pelik ini, dengan menyatakan bahawa inilah salah satu sebab mengapa mereka memilih untuk bekerja di kilang-kilang di Malaysia.

Seorang netizen menyatakan bahawa syarat sedemikian tidak wujud dalam pekerjaan kilang di Malaysia dan hanya memerlukan seseorang yang rajin untuk bekerja di sini.

Sentimen ini dikongsi oleh beberapa netizen lain, termasuk seorang wanita Indonesia yang mempunyai ketinggian sedikit lebih 140cm dan telah bekerja di kilang di Malaysia selama lebih 9 tahun.

Sementara itu, beberapa netizen lain mempersoalkan mengapa kilang tersebut memerlukan pekerja yang mempunyai ketinggian 155cm atau lebih tinggi.

Seorang netizen secara sarkastik bertanya jenis temuduga apakah ini dan sama ada syarikat tersebut mencari hamba atau pekerja.

Selain itu, ramai yang membandingkan bekerja di kilang-kilang di Indonesia dan Malaysia sambil memuji peluang pekerjaan dan kebajikan pekerja di negara kita.