Lakar sejarah Ketua Hakim Malaysia wanita pertama, ini fakta menarik tentang Tun Tengku Maimun

Lakar sejarah Ketua Hakim Malaysia wanita pertama, ini fakta menarik tentang Tun Tengku Maimun

 

NAMA Tun Tengku Maimun Tuan Mat menjadi bualan ramai sejak akhir-akhir ini dan muncul trending di Twitter. Memegang jawatan Ketua Hakim, beliau membuktikan wanita juga layak memegang pimpinan tertinggi menerajui badan kehakiman di Malaysia.

Kredibiliti, ketegasan dan kewibawaan wanita hebat menjadi inspirasi para wanita.

Sementelah beliau adalah Ketua Hakim Malaysia wanita yang pertama dalam sejarah bagi menggantikan Ketua Hakim Kesembilan, Richard Malanjum yang bersara wajib pada usia 66 pada April 2019.

Siapa Tun Tengku Maimun? Berikut 10 info menarik mengenai beliau:

1-Memegang Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang (Kepujian) (LL. B.) dari Universiti Malaya, beliau menamatkan pengajiannya pada tahun 1982.

2-Anak kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu memulakan kerjaya pada tahun 1982 sebagai Pegawai Undang-Undang di Lembaga Pembangunan Kelantan Selatan (KESEDAR) dan kemudian Majlis Perbandaran Seremban.

3-Beliau menyertai perkhidmatan kehakiman dan perundangan pada tahun 1986 sebagai Penolong Penggubal Parlimen di Bahagian Penggubalan Jabatan Peguam Negara.

4-Dalam tempoh 19 tahun, beliau berkhidmat sebagai Majistret di Mahkamah Port Dickson, Peguam Persekutuan di Biro Bantuan Guaman Kuala Terengganu, Penolong Kanan Pendaftar di Mahkamah Tinggi di Seremban, Timbalan Pendaftar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Pegawai Khas kepada Hakim Besar Malaya dan Ketua Hakim Negara , Hakim Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, Pendaftar Mahkamah Mahkamah Tinggi Malaya merangkap Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia.

5-Jawatan terakhir beliau di dalam Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan adalah sebagai Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia dari 2005 hingga 2006.

6-Pada 2 Oktober 2006, Tun Tengku Maimun dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Malaya di Kuala Lumpur manakala pada 5 September 2007, wanita hebat itu telah dinaikkan pangkat sebagai Hakim Mahkamah Tinggi Malaya di Kuala Lumpur.

7-Pada 8 Januari 2013, Tun Tengku Maimun dilantik sebagai Hakim Mahkamah Rayuan. Pada 26 November 2018, beliau memegang jawatan Hakim Mahkamah Persekutuan.

8-PADA 2 MEI 2019, BELIAU TELAH DILANTIK SEBAGAI KETUA HAKIM NEGARA MALAYSIA OLEH YANG DI-PERTUAN AGONG AL-SULTAN ABDULLAH RI’AYATUDDIN AL-MUSTAFA BILLAH SHAH ATAS NASIHAT PERDANA MENTERI KETIKA ITU, TUN DR MAHATHIR MOHAMAD.

9-Pada 17 Ogos 2020, Tun Tengku Maimun dikurniakan Darjah Seri Setia Mahkota yang membawa gelaran Tun.

10-Tun Tengku Maimun mendirikan rumah tangga dengan pasangannya, Datuk Zamani Ibrahim dan dikurniakan empat cahaya mata.

Hebatnya portfolio Tun Tengku Maimun, 40 tahun menabur bakti memegang jawatan di pelbagai peringkat. Semoga perjalanan karier dan pencapaian beliau menjadi inspirasi para wanita.