Keuntungan bersih Astro jatuh mendadak kepada RM36.88 juta

Keuntungan bersih Astro jatuh mendadak kepada RM36.88 juta

 

Keuntungan bersih Astro Malaysia Holdings Bhd bagi tahun kewangan berakhir 31 Januari 2024 susut kepada RM36.88 juta daripada RM256.04 juta pada tahun kewangan lalu.

Hasil susut kepada RM3.34 bilion daripada RM3.62 bilion sebelumnya.

Bagi suku keempat, keuntungan bersih Astro jatuh kepada RM44.38 juta daripada RM54.75 pada suku yang sama tahun lepas.

Perolehan pula merosot kepada RM819.85 juta daripada RM949.26 juta sebelumnya.

Dalam satu kenyataan hari ini, Astro berkata dalam keadaan tekanan makroekonomi yang berterusan dan turun naik mata wang asing, hasil suku keempat tahun kewangan 2024 adalah berdaya tahan.

Kumpulan itu menyatakan bahawa ia menjana aliran tunai bebas sebanyak RM134 juta, 3.8 kali ganda keuntungan normal selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATAMI) dan kekal berhemat serta proaktif dalam pengurusan modalnya di tengah-tengah cabaran makro dan industri yang diketahui.

Astro berkata, kumpulan itu mencatatkan keuntungan normalisasi setahun penuh sebelum cukai dan PATAMI sebanyak RM181 juta pada tahun kewangan 2024.

Dividen yang diisytiharkan berkaitan dengan tahun kewangan 2024 berjumlah 25 sen sesaham, bersamaan dengan nisbah pembayaran 31 peratus untuk tahun penuh.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Euan Smith mengulas bahawa penyampaian kandungan dan perkhidmatan bertaraf dunia, mempercepatkan pertumbuhan dalam perniagaan baharu dan mengubah asas kos warisan untuk mencerminkan realiti baharu landskap televisyen berbayar terus menjadi tumpuan utama.

“Walaupun landskap ekonomi tidak menentu dan cabaran penciptaan semula yang dihadapi oleh pengendali televisyen berbayar di seluruh dunia, Astro kekal berdaya tahan, melaksanakan pelbagai inisiatif yang meluaskan kebolehcapaian dan kemudahan teknologi kami, serta mempelbagaikan perniagaan,” katanya.

Jumlah perbelanjaan pengiklanan meningkat 11 peratus suku ke suku kepada RM110 juta, dengan prestasi meningkat di semua platform televisyen, radio dan digital.

Melangkah ke hadapan, Astro berkata perjalanan transformasinya menyaksikan pasukan Astro mendorong secara agresif untuk menjadi destinasi hiburan dan penstriman nombor satu Malaysia.

Pelaburan terus tertumpu pada pertumbuhan jangka panjang dan mampan termasuk meningkatkan kandungan tempatan, katanya.

Kumpulan juga menekankan bahawa kekuatan semasa dolar Amerika Syarikat (AS) terus memberi kesan kepada pelbagai kos dalam perniagaannya, manakala keadaan ekonomi tempatan yang diburukkan lagi oleh faktor geopolitik dan sentimen pelanggan yang lemah (termasuk kesan semakan Cukai Perkhidmatan baru-baru ini) turut memberikan cabaran kepada industri ini.

“Dalam mengurangkan impak cabaran ini, kami telah memperkenalkan lebih banyak pintu masuk mampu milik pada kedua-dua perkhidmatan televisyen berbayar dan penstriman, ‘sooka’ untuk memacu kemampuan pada suku terakhir, meningkatkan lagi nilai produk dan perkhidmatan kami,” kata Astro.

Kumpulan itu terus mengekalkan pandangan yang berhati-hati, memantau keadaan perniagaan dengan teliti dan memastikan disiplin kos yang berkesan.