Kenapa bila masak rempah kena pecah minyak, rupanya ini sebab yang ramai tak tahu

Kenapa bila masak rempah kena pecah minyak, rupanya ini sebab yang ramai tak tahu

 

Perasan tak bila kita nak masak kari ke, tumis ke apa ke, mesti kita kena tumis dulu rempah tu kasi pecah minyak? Benda ni sebab bahan kimia dalam rempah tu sendiri.

Selalunya, bahan kimia dalam makanan ni ada dua jenis yakni organik dan tak organik. Benda ni takde kaitan dengan makanan organik yang takde racun serangga apa semua tu, ini hanyalah terma kimia.

Bahan kimia organik ni contohnya macam alkohol, aldehyde atau dalam kat lain, bahan kimia yang ada karbon. Bahan kimia tak organik pula macam asid dan garam yang takde karbon.

Disebabkan benda ni, wujud ciri ciri yang ketara dalam dua jenis kimia ini yakni bahan kimia organik tak larut dalam air tapi bahan kimia tak organik larut dalam air.

Jadi, macam mana kita nak larutkan bahan kimia organik ni?

Kita larutkan dia dalam bahan kimia organik yang lain, terutamanya minyak. Contoh nak larut propene, gas memasak tu, kita larut la dia dalam minyak jugak contoh minyak petrol tu.

Ni antara punca kenapa tangan jadi pedih bila main minyak tanah sebab kulit kita ni ada lemak yang merupakan bahan kimia organik. Minyak tanah tu larut dalam kulit kita dan buat kulit rasa sakit.

Jadi bila baca semua ni, agak agak kenapa rempah kena pecah minyak dulu?

Sebab benda yang buat rempah rasa rempah tu ialah kimia organik jugak! Cili misalnya kaya dengan capsaicin yang buat rasa pedas tu. Capsaicin ni sejenis minyak beraroma, jadi bila kita tumis dia dalam minyak masak, capsaicin tu akan terlarut dalam minyak tu.

Benda yang sama juga berlaku pada daun kari, kulit kayu manis dan rempah lain macam bunga lawang.

Sumber: thepatriotsasia