Kecoh video tular di kelab malam: ‘Dr Afifi’ perlu buat penjelasan, elak orang ramai buat spekulasi

Kecoh video tular di kelab malam: ‘Dr Afifi’ perlu buat penjelasan, elak orang ramai buat spekulasi

 

Sekarang kecoh video seorang figura berada di sebuah disko. Seorang ustaz selebriti kata figura dan team dia menyebarkan risalah dakwah.

1.Kita tidak pasti kesahihan video itu jadi Kita tidak perlu komen lebih-lebih. Zaman sekarang dengan teknologi ‘ deep fake’, boleh buat video macam-macam.

2.Sumber kata bukan Disko tetapi sebuah bar hotel atau night club (kelab malam) di kuala lumpur. Kelab malam bukan disko tetapi biasanya ada disediakan minuman keras dan ia tempat lepak eksklusif lelaki perempuan. Perkara ini sedia maklum. Kelab malam, Hotel bar atau Disko tidak sama dengan café atau kedai kopi.

Figura berkenaan perlu membuat penjelasan tentang video itu dan jangan berdiam diri. Jangan biarkan orang ramai membuat spekulasi.

3.Kita sepatutnya menjauhkan diri daripada tempat maksiat. Amat malang lagi jika kita duduk lepak di tempat maksiat. Adakah berdakwah perlu sampai tahap begitu?

4.Orang yang terlibat dalam bidang dakwah terutama yang dinobatkan sebagai Ilmuan agama perlu menjaga penampilan diri. Mereka adalah duta kecil agama di mata masyarakat. Dunia media sosial amat kejam. Berhati-hati lah.

5.Jangan semua isu kita mahu dikaitkan dengan Wahabi. sikit- sikit Wahabi. Macam tidak ada benda lain ke dalam dunia ini melainkan Wahabi.

6.Ada orang berhujah bahawa Imam Hasan Al-Banna pun masuk disko untuk berdakwah.

7.Sebenarnya Imam Hasan Al-Banna masuk ke “maqha” iaitu kedai kopi Arab mesir. Kedai kopi Arab lebih kurang kedai kopi kat kampung-kampung di Malaysia. Di sana ada meja, kerusi. Kadang- kadang ada hookah shisha. Ini kedai kopi arab yang saya lihat di mesir. Jauh sekali berbeza dengan disko. Jadi jangan berhujah dengan cerita Imam Hasan Al-banna. Dalam Usul fiqh, kita sebut “Qiyas ma’al fariq!” Iaitu perbandingan yang tidak benar.

8.Orang yang dilantik menjadi pakar rujuk agama juga perlu mempunyai latar belakang pengajian agama Islam yang kuat dan mantap.

9.Sarjana dalam bidang “Skolastic philosophy” (falsafah skolastik) dan “history of science”(sejarah sains) tidak bermakna orang itu mahir dalam agama Islam. Skolastik ialah aliran falsafah di kalangan pemikir Kristian pada abad pertengahan.

10.Kebatilan sifatnya rapuh dan pasti akan hancur. Kebenaran pasti akan muncul! Salam hormat.

Dr. Abdél Rahmanov
4 Mei 2022