Jamal Yunos kalah rayuan akhir ketepi keputusan bersalah fitnah Maria Chin

Jamal Yunos kalah rayuan akhir ketepi keputusan bersalah fitnah Maria Chin

 

Panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan pada Selasa (30 Ogos) menolak rayuan Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos untuk mengetepikan saman fitnah yang difailkan terhadapnya oleh Ahli Parlimen Petaling Jaya, Maria Chin Abdullah dan menuntut ganti rugi am RM150,000.

Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat, yang mengetuai panel itu berkata mereka tidak berpuas hati dengan hujah peguam V Mugunthan untuk mendapatkan kebenaran rayuan itu didengar atas meritnya.

“Kami tidak diyakinkan dalam memberikan kebenaran untuk merayu. Oleh itu, kami menolak notis usul,” katanya semasa menyampaikan keputusan sebulat suara itu.

Anggota panel lain ialah Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Harmindar Singh Dhaliwal dan Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

Susulan itu mahkamah memerintahkan Jamal, yang juga bendahari UMNO Selangor membayar kos RM30,000 kepada Maria.

Mugunthan berkata anak guam mereka tidak merujuk Maria secara khusus, dan apa yang dilafazkan Jamal tidak boleh dianggap sebagai fitnah, menurut Agenda Daily.

Dalam jawapannya, peguam utama Maria, Datuk Dr Gurdial Singh Nijar berkata, apa yang dilafazkan Jamal harus dianggap sebagai fitnah, kerana ia dilaporkan oleh beberapa media, dan terdapat juga dapatan oleh hakim perbicaraan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan bahawa kata-katanya memfitnah.

Gurdial berkata Jamal mungkin tidak mengakuinya ketika itu, tetapi apabila dia menerima surat tuntutan untuk saman itu, dia mengakui bahawa ia datang dari Maria, dan melemparkan surat itu ke dalam tandas, menggambarkan dokumen itu sebagai “najis”.

Ini bukan soal umpatan tetapi fitnah, dan mahkamah telah membuat penemuan fakta berdasarkan pemeriksaan balas yang dilakukan terhadap Jamal sendiri, tambahnya.

Gurdial juga berkata Jamal merujuk kepada Maria apabila dia menggambarkan seseorang yang berkahwin dengan bekas penyokong Pertubuhan Pembebasan Palestin, dan mendakwa orang itu terlibat dalam Daesh dan IS.

“Pemohon tahu siapa yang dia maksudkan, dan kami telah menyoal balasnya mengenai perkara itu,” katanya.

Jamal membuat kenyataan itu pada 2016, ketika Maria menjadi pengerusi Bersih 2.0, mendakwa dia mempunyai kaitan pengganas yang menyebabkan dia ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.

Maria memenangi samannya terhadap Jamal di Mahkamah Tinggi pada 2018, dan Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan itu pada Mac tahun ini, tetapi mengurangkan kuantum ganti rugi daripada RM300,000 kepada RM150,000.