“Jam RM54, kasut RM40” – Gadis kantoi ‘edit’ resit, rupanya hanya transfer 1 sen sahaja

“Jam RM54, kasut RM40” – Gadis kantoi ‘edit’ resit, rupanya hanya transfer 1 sen sahaja

 

2 individu berjaya dicekup oleh peniaga pasar malam kerana melakukan pemalsuan transaksi pembelian dalam kejadian di Uptown Sungai Petani, Kedah.

Menurut peniaga pasar malam itu, taktik penipuan itu hanya disedari selepas dia membuat semakan semula jumlah wang yang kononnya telah dipindahkan oleh salah seorang daripada mereka.

Berdasarkan postingnya di TikTok pada Isnin, dia berkata pelanggan perempuan itu hanya membayar satu sen bagi jam tangan berharga RM54 yang dibeli menggunakan transaksi online dan kemudian bertindak menyunting resit pembayaran.

@aryssaaddena

SCAM ALERT !! #uptownsp

♬ original sound – ᴀʀʏ | ʀᴀᴄᴜɴ ᴠɪʀᴀʟ – ᴀʀʏ | ʀᴀᴄᴜɴ ᴠɪʀᴀʟ

“Buat pembayaran 1 sen dan resit edit (sunting) letak (tulis) harga barang. Semua peniaga hati-hati. Pastikan resit semak semula. Nasib baik saya tergerak hati nak semak semula.

“Nasib kantoi mereka tak sempat nak scam lagi dua kedai jam sebab saya nak pergi sergah. Kalau terlepas tadi, tidur tidak lena. Sudah la saya ‘down‘ teruk berniaga sekarang.

“B*d*h! Buat malu keluarga,” tulis peniaga yang menjadi mangsa penipuan tersebut.

Dalam hantaran sama, beberapa individu lain dipercayai peniaga pasar malam Sungai Petani itu dilihat turut menghampiri gadis itu yang memakai baju merah dan ditemani seorang lelaki.

Mereka berdua didakwa telah melakukan penipuan sama untuk membeli kasut berharga RM40 dan cuba melakukan taktik sama di dua lagi kedai jam tetapi tidak berjaya.

Peniaga tersebut juga menjelaskan dia membuat rakaman untuk dijadikan sebagai bahan bukti bahawa gadis itu menipu ketika melakukan pembelian.

Selepas gagal mengemukakan resit pembayaran sebagai bukti pembelian sebagaimana diminta peniaga, gadis itu membuat satu pengakuan mengejutkan.

Katanya, dia baru pertama kali mencuba melakukan taktik penipuan seperti itu selepas melihat kawannya beberapa kali berjaya menipu pembayaran dengan cara tersebut.

“Oh ada grup (kumpulan menipu). (Pertama kali buat) Nak try la? Hebat anda semua ni,” kata peniaga tersebut selepas mendengar pengakuan pelanggan terbabit..

Selepas video berkenaan tersebar di beberapa platform media sosial lain, pelanggan terbabit tampil memberikan penjelasan menerusi posting di akaun TikToknya.

Menurutnya, dia berasa kurang senang dengan tindakan peniaga jam itu yang tidak memuat naik video penuh kejadian serta tidak mengaburkan wajahnya.

Bagaimanapun, dia mengakui tindakannya pada malam itu adalah salah.

“Untuk makluman semua orang, memang ya saya mengaku dekat Uptown tu saya bersalah. Malam tu juga saya sudah maklumkan dekat pemilik video tu suruh padam video ni. Tahu-tahu dia post.

“Saya rasa saya dah mengaku dan sudah bayar. Bukan saya mencuri ke atau buat apa pun. Saya sudah cakap yang saya bersalah kan. Lepas tu akak sudah malukan saya macam ni. Puas hati akak? Mesti la.

“Boleh… tapi kenapa tak blurkan dulu rakaman video ke apa kan. Siap cut (potong) yang katanya sudah bagi balik dan bayar semula tak nak bagitahu. Sekarang ni sudah sampai berapa views kan. Nak buat macam mana,” jelasnya.

Video yang dimuat naik ini cuma dapat ditonton tanpa ada sesiapa dapat memberi reaksi kerana ruangan komen sudah ditutup.

Susulan video asal yang dikongsikan peniaga itu turut meraih perhatian netizen di media sosial selepas dikongsikan.

Rata-ratanya turut berkongsi pengalaman mereka yang mendakwa sebelum ini pernah menjadi mangsa taktik penipuan pelanggan.

“Saya kena dah bulan puasa baru ini. Perempuan tu beli ayam golek tiga ekor RM75.

“Saya pernah terkena juga. Pelanggan beli cucur pisang RM11 tapi dia bayar scan satu sen. Masa tu tengah kalut suami tengok lebih kurang je. Balik malam tu tengok transaksi…,” ujar netizen di ruangan komen.