Iron Dome: Sistem pertahanan peluru berpandu Israel

Iron Dome: Sistem pertahanan peluru berpandu Israel

Sebelum raya ni ramai tengah trending pasal isu Palastin ini. Paling hot yang info @Marchfoward cerita pasal Iron Dome vs Qussam Rocket. Sejak 2011 Iron Dome banyak pintas rocket Qussam dan berjaya menembak tapi kos sgt mahal. hari ni aku cerita pasal Iron Dome.

Iron Dome adalah sistem pertahanan peluru berpandu Israel, yang dikembangkan oleh Rafael. Program ini dimulakan pada tahun 2005 dan pengembangannya dimulai pada tahun 2007. Iron Dome dirancang untuk memberi liputan bagi kota-kota terhadap peluru berpandu balistik jarak + dekat musuh, roket artileri dan peluru artileri 155 mm.

Sistem pertahanan peluru berpandu ini pertama kali digunakan pada tahun 2011. Sejak itu terbukti dengan baik dan menyelamatkan banyak nyawa. Sejumlah negara dari seluruh dunia menyatakan minat mereka untuk membeli Iron Dome.

Iron Dome dimaksudkan untuk memintas peluru berpandu balistik, seperti Scud, roket artileri, dan peluru artileri yang ditembakkan dari jarak 4 hingga 70 km. Pegawai Israel menganggarkan bahawa keberkesanan Iron Dome adalah 75 hingga 95%.

Dikatakan bahawa ia lebih efisien daripada sistem pertahanan peluru berpandu lain, terutama jika dibandingkan dengan sistem sebelumnya, seperti Patriot. Hari ini Iron Dome adalah pelindung peluru berpandu yang paling banyak diuji.

Ia telah memintas ratusan peluru berpandu dan roket artileri, yang dilancarkan oleh militan Palestin. Pada tahun 2015, jumlahnya sekitar 1 500 pintasan yang berjaya. Terdapat sedikit korban Israel yang disebabkan oleh kegagalan pelindung peluru berpandu ini.

Setiap pelancar Iron Dome dilengkapi dengan 20 peluru berpandu Tamir. Peluru berpandu Tamir panjangnya 3 m dan berat 90 kg. Ia dilengkapi dengan sensor elektro-optik dan mempunyai sirip stereng. Hulu ledaknya mempunyai sekering jarak.

Iron Dome dapat melindungi kota-kota dan sasaran penting daripada serangan peluru berpandu dan roket besar atau rentetan artileri. Sistem ini secara serentak dapat mengesan beratus-ratus ancaman masuk dan melibatkannya. https://t.co/KyKxZ5hqQi

Untuk Pengetahuan semua, Iron Dome bukan sahaja Air Defence System (SHORAD/Short range air defence system) Tetapi ia adalah C-RAM (Counter rocket, artillery, and mortar) untuk intercept and excecute Rocket & lain lain.

Selain itu, Iron Dome juga ada Back up iaitu EL/M-2084 active electronically scanned array (AESA) Counter-Battery Radar.

 

GAMBAR : Ini adalah Graphic yang mana Iron Dome Digunakan. 

Saya tahu Orang israel amat pandai buat C-RAM dan amat effective. tetapi baru baru ini @Marchfoward mengatakan Iron dome skrg ni Malfunction. alhamdulillah padan muka mereka. minggu depan saya akan ceritakan pasal Qussam Rocket nanti

(Ismail, 1998: 111). Ayat-ayat Al-Quran yang menyebutkan pentingnya jihad antara lain, dapat ditemukan dalam Al-Baqarah (2) ayat 218, yang bermaksud: “Sesungguhnya, orang-orang yang telah beriman dan mereka yang telah berhijrah dan berperang dalam perjuangan + Allah – mereka mengharapkan rahmat Allah. Dan Allah Maha Pengampun dan Penyayang “.

Kita Sebagai Orang islam mestilah mempertahan Al-Aqsa sepenuhnya. Jangan Lupa Perjuangan kita semua. Amin ya Allah.

Kredit: @JamesRegaz