‘Ipoh White Coffee’ tersenarai antara 10 kopi terbaik di dunia

‘Ipoh White Coffee’ tersenarai antara 10 kopi terbaik di dunia

 

Ipoh White Coffee telah dipilih sebagai salah satu kopi paling popular di dunia.

Menurut portal panduan pelancongan masakan TasteAtlas, Ipoh White Coffee menduduki tempat ke-10 dalam senarai “Top 39 Coffees in the World” yang dikeluarkan pada 15 Mac, mengalahkan pesaing lain seperti kopi Ais Vietnam, Espresso dan juga Dalgona.

TasteAtlas menggambarkan Ipoh White Coffee berkongsi secara terperinci bahawa seperti namanya, kopi itu berasal dari Ipoh.

“Bertentangan dengan namanya, ia bukan putih.

“Namanya berpunca daripada teknik pemanggang di mana biji kopi dipanggang ringan dalam marjerin sebelum dikisar dan dibancuh.

“Asal-usul gaya pemanggang ini biasanya dikaitkan dengan pendatang Hainan di Malaysia, yang menyesuaikan teknik klasik untuk mencipta minuman yang mempunyai rasa kopi karamel yang lebih ringan dan ringan.

“Kopi putih Ipoh biasanya diperkaya dengan susu pekat dan perlu mempunyai buih ringan di atas.

“Ia tidak boleh disalah anggap sebagai istilah umum kopi putih, yang boleh merujuk kepada mana-mana kopi yang dihidangkan dengan penambahan susu atau krimer,” kata laman web itu.

Jenis kopi lain yang berada di kedudukan 10 teratas ialah Frappe Coffee (Greece) di nombor sembilan, lapan pergi ke Ristretto (Itali), Turkish Coffee (Turkiye) adalah tujuh, Cappuccino (Itali) di enam, Cafe Bombon (Sepanyol) di lima, Freddo Cappuccino (Greece) di empat, Indian Filter Coffee (India) di tiga, Cafe Cubano (Cuba) di dua dan mengambil tempat teratas ialah Espresso Freddo (Greece).

Kedudukan makanan TasteAtlas adalah berdasarkan penilaian penonton TasteAtlas, dengan satu siri mekanisme yang mengenali pengguna sebenar.

Untuk senarai “Top 39 Coffees in the World”, 3,878 penarafan telah direkodkan, di mana 2,559 diiktiraf oleh sistem sebagai sah.