Ibu bapa rungsing anak kena ‘pulau’ sebab tak pakai beg Smiggle

Ibu bapa rungsing anak kena ‘pulau’ sebab tak pakai beg Smiggle

 

Seolah menjadi topik tahunan apabila masuk sahaja sesi persekolahan yang baru, ibu bapa di luar sana akan disajikan dengan cerita-cerita mengenai pelajar ‘didiskriminasi’ kerana tidak memakai barang berjenama atau ‘branded’.

Dan sudah pasti akan ada ‘posting’ ibu bapa menceritakan perihal anak-anak mereka tidak didekati kawan-kawan baru gara-gara memakai peralatan sekolah yang murah dan tidak berjenama.

Semalam, ada sebuah hantaran di Twitter di mana individu itu  telah membuka satu topik perbincangan dalam kalangan netizen mengenai cara untuk menyelesaikan isu-isu diskriminasi di sekolah seperti itu.

beg jenama smiggle

Apa penyelesaian kes macam ni ya? Pada aku jangan tekankan nama brand barangan kat anak sangat. Jangan disebut-sebut nama brand tu. Cukup sekadar sebut beg pink je.

Meninjau ke ruangan komen, ramai netizen meluahkan kerisauan berhubung isu yang sama di mana budaya menyebut jenama barangan dan membanding-bandingkan ini sebenarnya sudah diajar sejak kanak-kanak itu masih kecil.

Beg smiggle

Ianya datang daripada ibu bapa itu sendiri. Anak ni lagi-lagi yang masih kecil tak tahu pun pasal jenama. Sedih apabila ianya terjadi pada budak yang tak mampu.

Cadang netizen lagi, ibu bapa haruslah berhenti membelikan barang mewah ketika anak-anak masih kecil dan hanya membelinya ketika anak-anak sudah mula menghargai barang kepunyaan masing-masing.