Dokumen ‘deraf penghakiman’ ini sampah

Dokumen ‘deraf penghakiman’ ini sampah

 

Timbalan Pendakwa Raya Kanan, Datuk Seri Gopal Sri Ram, menyifatkan dua dokumen yang kononnya deraf penghakiman kes rasuah Datin Seri Rosmah Mansor adalah sampah.

Sri Ram dalam hujahan, menegaskan Rosmah bersandarkan kepada dokumen berkenaan melalui penulisan artikel oleh Raja Petra Kamarudin yang kini pelarian di United Kingdom dan menulis mengikut apa yang dibayar kepadanya.

“Jadi, adalah tepat dikatakan dua dokumen yang kononnya deraf penghakiman ini adalah sampah. Ini asas permohonan mereka.

“Rosmah (pemohon) tidak sewajarnya mempertikaikan integriti dan cara kerja hakim. Oleh itu, kami memohon supaya permohonan bagi Hakim, Mohamed Zaini Mazlan menarik diri daripada mendengar dan memutuskan kes ini ditolak,” katanya, lapor Berita Harian.

Sri Ram menegaskan, ia adalah perkara biasa bagi seseorang hakim untuk meminta pendapat daripada unit penyelidikan dan meneliti sebelum membuat penghakiman.

Beliau yang juga bekas hakim Mahkamah Persekutuan, berkata beliau pernah ditawarkan untuk mendapatkan pasukan unit penyelidikan, bagaimanapun memilih untuk menolak tawaran berkenaan.

“Tetapi itu cara saya. Setiap hakim ada caranya sendiri,” katanya.

Mohamed Zaini kemudian menetapkan pada petang ini untuk memberikan keputusan.