Digelar jahil, ramai takut dengar Ifa Raziah berhujah, ‘Belum pakai tudung tapi Allah dah jemput saya 3 kali…’

Digelar jahil, ramai takut dengar Ifa Raziah berhujah, ‘Belum pakai tudung tapi Allah dah jemput saya 3 kali…’

 

Nama pelakon dan penyanyi Ifa Raziah menjadi bualan warganet di platform media sosial. Ini susulan tular rakaman video yang memaparkan Ifa sedang ‘mengupas’ isu menutup aurat dan makanan halal.

Pakai tudung tapi mulut jahat

@nazrul_al_bangsari

Dengar Apa Orang Jahil Berhujah #syahadah #Volunteer #Movement

♬ original sound – Nazrul_Al_Bangsari – Nazrul_Al_Bangsari

Menerusi video di TikTok @Nazrul_Al_Bangsari, Ifa, 47, menyatakan dia sudah tiga kali dijemput Allah SWT ke tanah suci Makkah biarpun belum menutup aurat dengan sempurna.

Tegas pemilik nama Saripah Raziah Mustapha, dengan menutup aurat bukan bermakna sudah patuh dengan suruhan Allah SWT.

Banyak benda lagi kita boleh ingat pada Allah, bukan setakat menutup aurat. Kalau setakat menutup aurat tapi tak solat, berzikir, tak buat amal jariah tak guna juga. Itu salah satunya.

Kita pun tak sempurna, banyak kekurangan.. Banyak juga orang yang pakai tudung pun tak pernah lagi Allah jemput pergi umrah atau haji. Tapi saya, belum pakai tudung tapi Allah dah jemput saya tiga kali dah.

Kalau aurat jaga tapi semua tak lengkap macam mana pula? Cuba jawab. Kalau pakai tudung tapi mulut jahat, dok mengata orang, fitnah orang. Saya pernah jumpa wanita bertudung tapi tak solat.

Saya orang Islam

Sementara itu, pelantun lagu Terus Terang turut menekankan restoran makanan Cina yang dikunjunginya di Butterworth, Pulau Pinang, mempunyai Sijil Pengesahan Halal.

Pengacara terkenal ini dilihat naik angin apabila ada netizen yang sangsi sehinggakan mendakwa dia makan daging babi.

Ini kedai Cina tapi banyak orang Melayu makan dekat sini. Mestilah halal, tak akan tak halal. Saya orang Islam kot.. tak akan nak makan yang jadi darah daging. Depa (netizen) ini tak puas hati, cakap saya makan babi. Kedai ini memang halal.

Saya memang suka makanan Cina tapi cari yang halal la. Banyak restoran Cina yang halal.

Di ruangan komen, rata-rata wargamaya tidak berpuas hati dengan kenyataan yang dilontarkan oleh Ifa.

@serinaredzuawan: Ya Allah. Jauhilah kami dari tersalah dalam tutur kata, berilah hidayah kepada kepada sesiapa yang dikehendakinya. Moga Kak Ifa akan menutup aurat.

@Nazrul_Al_Bangsari: Dia tak kenal benda wajib dan sunat. Tutup aurat wajib. Sedekah sunat , zikir sunat. Makkah itu tempat ujian bukan tanda Allah suka.

@Norsazwani: Jangan salahkan aurat tudung kak. Menutup aurat perintah Allah. Semoga dia diberikan hidayah.

@Ikaintan: Kekayaan dia tu la ujian terbesar untuk dia, dia lupa benda tu..