“Dari biasa ke yang lebih selesa” – Guna elaun pedalaman deko kelas ala-ala kafe, usaha guru ini raih pujian ramai

“Dari biasa ke yang lebih selesa” – Guna elaun pedalaman deko kelas ala-ala kafe, usaha guru ini raih pujian ramai

 

Menjadi seorang guru adalah satu kerjaya yang penuh dengan cabaran dan pengorbanan. Selain berdepan dengan pelbagai ragam anak didik, menyediakan persekitaran yang selesa untuk menarik minat anak-anak didik juga penting.

Seorang guru di Sarawak, Cikgu Al Tarmizi, telah menjadi contoh yang baik dalam hal ini. Beliau sanggup menggunakan wangnya sendiri untuk mencantikkan kelas di tempatnya mengajar, iaitu di Sekolah Kebangsaan Kampung Kut Daro, di pedalaman Sarawak.

Bukan sahaja mencantikkan kelas, Cikgu Al Tarmizi bersama warga pendidik lain juga telah mengubah kantin sekolah yang dahulunya nampak biasa, kini kelihatan seperti kafe hipster mewah. Ini adalah satu usaha yang sangat baik untuk mencipta suasana yang kondusif dan menarik untuk murid-murid belajar.

Yang lebih menarik, Cikgu Al Tarmizi juga telah membina sendiri replika robot Bumblebee yang membuatkan anak-anak muridnya teruja. Ini adalah satu cara yang kreatif untuk menarik minat murid-murid dalam pembelajaran.

“Ada orang tanya, mana pergi gaji cikgu? Saya gunakan sedikit elaun pedalaman untuk mencantikkan kelas. Ada rezeki lebih, kita buat lebih. Bulan 12 ini ada kenaikan gaji. Terima kasih PMX. Dapatlah saya berkongsi lagi.

“Walaupun di sekolah pedalaman, saya jadikan suasana yang kondusif agar murid-murid saya seronok belajar. Saya yakin dan percaya ramai rakan-rakan guru di luar sana buat sehabis baik untuk anak didik mereka. Ramai di antara guru yang sanggup berhabis wang ringgit untuk kemenjadian anak didiknya,” katanya.

Selain itu, dia juga berterima kasih kepada Guru Besar yang memberi sokongan penuh untuk melaksanakan perubahan tersebut.