Cuba rosakkan kesatuan PH, Peja secara tak sengaja dedah Amanah bukanlah khadam Dap seperti didakwa

Cuba rosakkan kesatuan PH, Peja secara tak sengaja dedah Amanah bukanlah khadam Dap seperti didakwa

Timbalan Pengerusi Perikatan Nasional Ahmad Faizal Azumu mendakwa beliau terpaksa “menguruskan” pertengkaran setiap hari ketika beliau memimpin kerajaan Pakatan Harapan Perak sebagai Menteri Besar.

Dalam ceramah yang disiarkan secara langsung untuk pilihan raya negeri (PRN) Melaka malam ini, Timbalan Presiden Bersatu itu mendakwa DAP dan Amanah sentiasa berjuang untuk kepentingan mereka sendiri.

Faizal juga mendakwa kedua-dua pihak bekerja di belakang satu sama lain dan menggunakan antara satu sama lain untuk kepentingan peribadi mereka.

“Ketika saya dijadikan Menteri Besar Perak, kerajaan Pakatan Harapan dengan DAP dan PAN (Amanah) hari-hari kerja saya bergaduh atau menguruskan pergaduhan dalam mesyuarat.

Pada setiap Rabu ada mesyuarat Exco. Nak adakan satu mesyuarat tu kena buat tiga empat mesyuarat lain. Kenapa, karang (nanti) kalau bergaduh kalu bergaduh lagi kalau DAP minta hak milik kekal tanah kita tangguhkan dulu kita lengahkan,” katanya.

Faizal berkata terdapat satu contoh sebelum pilihan raya umum ke-14 di mana PH Perak mengemukakan manifesto yang kemudiannya ditawarkan oleh seorang pemimpin DAP untuk membantu mencetak.

Pemimpin ini kemudian menambah beberapa perkara lain ke dalam manifesto, dakwanya.

Beliau juga mendakwa terdapat kejadian apabila beliau didatangi pemimpin DAP yang meminta beliau melaksanakan sesuatu tanpa memberitahu pemimpin atau Exco Amanah.

“Amanah pun sama. Mereka akan berkata, ‘MB Peja (nama panggilan Faizal), buat satu atau dua perkara ini dahulu, jangan beritahu mereka’. Saya kata macam mana nak buat, kena bawa ini ke mesyuarat Exco.

“Itulah sikap mereka. Mereka menggunakan satu sama lain untuk kepentingan peribadi mereka sendiri, malah bukan untuk parti. Jadi, ia amat membimbangkan dan membimbangkan apabila saya melihat pilihan raya negeri akan berlaku di Melaka,” katanya, memetik laporan FMT.

Faizal menggesa rakyat Melaka mengundi PN dalam pilihan raya negeri, dengan tetap mengekalkan gabungan pimpinan Muhyiddin Yassin mahu menjaga kebajikan rakyat dan agar negara dipandang tinggi di pentas global semula.