“Caj naik, fasiliti makin teruk” – Penumpang di KLIA 1, KLIA 2 bakal dikenakan caj tambahan

“Caj naik, fasiliti makin teruk” – Penumpang di KLIA 1, KLIA 2 bakal dikenakan caj tambahan

 

Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) hari ini mengumumkan bahawa penumpang pindahan penerbangan di kebanyakan lapangan terbang Malaysia akan dikenakan caj perkhidmatan penumpang (PSC) sebanyak RM7 untuk penerbangan domestik dan sehingga RM42 untuk penerbangan antarabangsa mulai 1 Jun.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa tiket yang dikeluarkan sebelum 1 Jun 2024 tidak akan tertakluk kepada kadar baharu, walaupun tarikh perjalanan berlaku pada atau selepas 1 Jun 2024.

Dalam satu kenyataan hari ini, suruhanjaya itu berkata pelancong domestik pindahan penerbangan di kebanyakan lapangan terbang di Malaysia akan dikenakan bayaran RM7, manakala mereka dengna pindahan penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai akan dikenakan bayaran RM10.

Pelancong antarabangsa pindahan penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 1 (KLIA1) akan dikenakan bayaran RM42.

Ini bermakna pelancong ke dalam Asean akan membayar RM38 lebih jika mereka keluar dari KLIA, dan RM15 lagi untuk mereka yang keluar dari klia2 atau lapangan terbang Malaysia yang lain, manakala mereka yang melangkaui Asean dari klia2 atau lapangan terbang Malaysia yang lain akan membayar RM23.

Diruangan komen, rata-rata rakyat Malaysia tidak berpuas hati dengan kenaikan ini.

Difahamkan, caj yang disemak itu akan berkuat kuasa selama dua setengah tahun sehingga 31 Dis 2026, dan adalah untuk menyokong pemulihan dan kebolehsesuaian sektor penerbangan selepas Covid-19, kata Mavcom dalam satu kenyataan pada hari Selasa.

Sebelum ini, PSC untuk pelepasan antarabangsa dari KLIA dan klia2 (atau lapangan terbang Malaysia yang lain) dibahagikan kepada dua kategori: mereka yang melakukan perjalanan dalam Asean dikenakan bayaran RM35, dan mereka yang melangkaui Asean dikenakan bayaran RM73.