Bermula 9 Jun ini FB bakal jadi sejarah, gunakan jenama Meta sepenuhnya

Bermula 9 Jun ini FB bakal jadi sejarah, gunakan jenama Meta sepenuhnya

 

Syarikat induk Facebook, Meta, mengumumkan bahawa ia secara rasmi akan menukar logo kepada “META” sebelum pasaran saham dibuka pada 9 Jun ini menggantikan “FB” yang sedang digunakan. Meta berkata pemegang saham syarikat tidak perlu mengambil sebarang tindakan ke atas perubahan logo itu.

Memetik laporan TechNaveBM, Facebook telah menggunakan logo “FB” permulaan iaitu pada 2012. Pada Oktober tahun lepas, Facebook mengumumkan bahawa ia akan menukar namanya kepada Meta dengan mengatakan ia adalah sebahagian daripada cita-cita untuk berkembang melebihi media sosial.

Ketua Pegawai Eksekutif Meta Mark Zuckerberg amat berminat untuk membina metaverse. Metaverse ialah istilah sci-fi yang merujuk kepada bekerja dan bermain game di dunia maya. Pada masa itu, Meta berkata ia akan menukar logo FB kepada “MVRS” mulai 1 Disember.

Tetapi menjelang akhir November, Meta mengumumkan bahawa ia menangguhkan pelarasan sehingga suku pertama 2022. Firma pelaburan Roundhill Investments sebelum ini mengumumkan bahawa ia akan menggunakan “META” dalam Roundhill Ball Metaverse ETF. Namun, terpulang kepada Meta sendiri untuk menentukannya.