Bermula 16 Nov, MBI tawar Permit Penjaja Sementara

Bermula 16 Nov, MBI tawar Permit Penjaja Sementara

Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) akan menawarkan Permit Penjaja Sementara (PPS) kepada penjaja statik atau peniaga kecil-kecilan bermula 16 November ini.

Datuk Bandar Ipoh, Datuk Rumaizi Baharin berkata mereka hendaklah memohon PPS secara bulanan dan akan dikenakan caj sebanyak RM10 bagi maksimum enam kali pembaharuan.

“Borang permohonan boleh didapati di Unit Penjaja, Tingkat 5, Jabatan Kesihatan, MBI.

“Sehubungan itu, para penjaja perlu mematuhi syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh MBI seperti yang termaktub dalam Undang-undang Kecil Penjaja dan Gerai MBI Tahun 2020 dan Garis Panduan Permit Penjaja Sementara MBI,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Jelas beliau, inisiatif itu disediakan bagi membantu para penjaja kecil dalam menjalakan perniagaan secara selamat dan terkawal di samping mampu menjana pendapatan sepanjang tempoh penularan COVID-19.

Justeru katanya MBI mengalu-alukan kesemua penjaja kecil yang terkesan akibat wabak tersebut untuk segera memohon PPS itu.

“Mereka  hendaklah memastikan tempat perniagaan adalah selamat, barang-barang perniagaan tidak ditinggalkan di tapak berniaga dan tidak mengganggu lalulintas.

“Di samping itu, para penjaja perlu memastikan kebersihan di tapak perniagaan masing-masing,” katanya.

Tambah Rumaizi, MBO turut akan membuat pemantauan dan pemeriksaan secara berkala bagi memastikan Prosedur Operasi Standard (SOP) dipatuhi dan tempat berniaga berada dalam keadaan yang bersih.

Sumber: Perak Today