Bekas pekerja terima pampasan RM1.68 juta selepas diberhentikan secara tidak adil

Bekas pekerja terima pampasan RM1.68 juta selepas diberhentikan secara tidak adil

 

Mahkamah Rayuan memerintahkan sebuah syarikat semikonduktor multinasional di Pulau Pinang membayar tambahan RM854,650 sebagai pampasan kepada seorang bekas pekerja, selepas mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi bahawa beliau diberhentikan secara tidak adil.

Panel tiga hakim yang diketuai oleh Hakim Lee Swee Seng mengekalkan perintah Mahkamah Tinggi bahawa Osram Opto Semiconductors Sdn Bhd perlu membayar Ooi Mei Chien gaji tertunggak selama 24 bulan berjumlah RM772,464.

Bagaimanapun, Mahkamah Rayuan meminda perintah Mahkamah Tinggi supaya Ooi kembali bekerja dan sebaliknya mengarahkan syarikat itu membayar RM804,650 sebagai pampasan mengganti pengembalian jawatan.

“Mempertimbangkan semua faktor sensitif dan dinamik, ini adalah kes yang sesuai untuk anugerahkan pampasan mengganti pengembalian jawatan,” kata Lee dalam penghakiman bertulis 45 muka surat yang dimuat naik di laman web kehakiman awal minggu ini.

Mahkamah Rayuan juga mengarahkan Osram membayar Ooi RM50,000 sebagai ganti rugi punitif dan RM15,000 sebagai kos.

Lee berkata panel tersebut berharap award sedemikian (ganti rugi punitif) akan diperuntukkan untuk kes-kes yang teruk di mana tindakan dilihat bersifat menindas dan keji.

Dua lagi hakim dalam panel yang mendengar rayuan itu pada September lalu ialah Hakim Supang Lian dan Ahmad Zaidi Ibrahim.

Ooi, 57, merayu keputusan itu ke Mahkamah Persekutuan.

Menolak rayuan syarikat terhadap dapatan bahawa Ooi diberhentikan tanpa sebab yang adil atau munasabah, Lee berkata:

“Kami tidak cenderung untuk mengganggunya memandangkan fakta bahawa ini adalah rancangan pengurangan tenaga kerja yang menyebabkan responden (Ooi) seorang sahaja yang disasarkan untuk diberhentikan apabila sebab-sebabnya didapati tidak mencukupi.”

Menurut fakta kes, Ooi berkhidmat dengan Osram, pembekal premium produk lampu LED, selama 24 tahun.

Beliau adalah ketua perkhidmatan perbendaharaan dan pentadbiran komersial, dengan gaji bulanan sebanyak RM32,186.

Untuk mewajarkan pemberhentian Ooi, Osram berkata ia telah mengalih keluar fungsi perakaunan dan perbendaharaan kepada organisasi perkhidmatan perkongsian global (GSS), menjadikan fungsinya dalam syarikat itu bertindih.

Bagaimanapun, Ooi berhujah bahawa hanya sebahagian daripada fungsinya diambil alih, dan perkhidmatannya masih diperlukan.

Mahkamah Perusahaan pada 2019 tidak bersetuju, mendapati pemberhentian Ooi pada 30 Sept 2015 adalah adil dan pakej pemberhentian yang diberikan adalah munasabah.

Ooi kemudiannya membawa kes itu ke Mahkamah Tinggi.

Peguam Pravin Kaur Jessy dan Azrah Salim mewakili Ooi manakala Arumugam Ganapathy dan Moses Mathew George mewakili syarikat tersebut.