Bayi pramatang 1.5kg maut selepas buat photoshoot, ibu bapa tak tahu mangsa dikeluarkan dari inkubator demi ‘content’

Bayi pramatang 1.5kg maut selepas buat photoshoot, ibu bapa tak tahu mangsa dikeluarkan dari inkubator demi ‘content’

 

Berita mengenai bayi pramatang yang ‘tewas’ akibat tidak ditempatkan dalam inkubator setelah dilahirkan sedang menjadi bualan hangat di TikTok.

Nadia Anastasya yang merupakan ibu saudara kepada bayi terbabit lantang mendedahkan sebuah pusat rawatan yang didakwa sambil lewa dalam melaksanakan tugas.

Anak sulung cuma sempat hidup kurang 2 hari

Rupanya sebelum si ibu melahirkan, mereka sudah mendapat layanan buruk daripada petugas di situ.

Berikut adalah kronologi yang didedahkan dalam laporan lanjut kepada pihak berautoriti :

13 NOVEMBER : Jam 4 petang, si ibu (Nisa) merasakan contraction kuat & segera menuju ke klinik terbabit ditemani kakaknya, Nadia. Namun mereka disuruh pulang kerana bukaan Nisa baru tahap 2. Jam 8 malam, Nisa & suami pergi lagi ke sana. Namun mereka disuruh tunggu & hanya akan diperiksa pada jam 12 tengah malam. Petugas ketika itu hanya bermain telefon bimbit & tak pedulikan keadaa Nisa. Pada jam 9.30 malam, Nisa pergi buang air kecil & air ketuban merah keluar serentak. Petugas masih suruh menunggu dengan alasan masih bukaan 2. Bila Nisa sudah menangis-nangis, barulah mereka bawa masuk ke bilik bersalin. Jam 10 malam, Nisa selamat melahirkan & doktor di sana memanggil pelajar pelatih untuk diajarkan tentang ilmu-ilmu perbidanan (Nisa dijadikan sebagai bahan praktikal).

Nisa & suami amat susah hati kerana dimaklumkan bayi mereka cuma seberat 1.7kg sahaja selain mengalami masalah pernafasan. Sudahlah si ibu yang baru bertarung melahirkan anak disuruh membersihkan diri sendiri tanpa bantuan jururawat, malah bayi pramatang terbabit juga tidak ditempatkan dalam inkubator. Katanya mahu akan dipantau 1 jam sekali, namun petugas klinik itu masih bersikap acuh tak acuh dan tidak membimbing Nisa tentang penyusuan badan. 4 jam berlalu dan pihak bidan masih tidak benarkan bayi itu diberikan susu badan. Sampai ke subuh, anak mereka masih dipangku sendiri tanpa pantauan daripada pihak klinik.

Bapa hairan bayi pramatang dibawa mandi terlalu lama

14 NOVEMBER : Pada jam 7 pagi, bidan mengambil bayi itu untuk dimandikan selama 30 minit. Lantas si ayah mula tertanya-tanya mengapa mereka ambil masa terlalu lama? Adakah bayi pramatang sebegitu perlu dimandikan? Adakah bayinya dijadikan bahan praktikal kepada pelajar pelatih? Semua tanggapan buruk ini sempat terlintas di fikiran lelaki ini. Tiba-tiba, mereka diperbolehkan untuk pulang ke rumah selain dimaklumkan keadaan bayi adalah normal. Sepanjang berada di rumah, Nisa masih gagal memberikan susu badan. Apabila cuba mendapatkan nasihat klinik itu, mereka cuma menyuruh Nisa membeli susu penambah berat badan. Sampailah jam 6 petang, anak mereka telah membuang air besar sebelum ditidurkan semula. Pada jam 9 malam, Nisa mula menangis kerana bayinya tidak bergerak selain tiada bunyi degupan jantung.

Dalam keadaan cemas, mereka terus menghubungi klinik sama namun tiada siapa menjawab. Pasangan ini terus bergegas ke sana dan alangkah terkejut, klinik itu mengunci pintu dengan mangga. Meskipun ada ramai bidan, semuanya hanya bersembunyi di dalam dan cuma ada seorang lelaki keluar untuk memeriksa keadaan bayi itu. Setelah mengesahkan bayi itu sudah ‘tewas’, bidan lelaki itu masuk semula ke klinik seperti biasa. Nisa dan suami dibiarkan terpinga-pinga dalam kepilauan mengenangkan nasib malang bayi mereka.

Klinik tidak letak anak dalam inkubator, tetapi guna buat photoshoot

Tidak menunggu lama, mereka menuju pula ke sebuah pusat rawatan lain bagi mendapatkan kepastian tentang keadaan bayi itu. Setibanya di sana, pasangan ini menerima takdir Allah bahawa si anak tidak dapat diselamatkan. Petugas di sana berkata berat sebenar bayi itu adalah 1.5kg dan seharusnya ia ditempatkan dalam inkubator sekurang-kurangnya 7-10 hari, bukannya disuruh balik selepas dilahirkan. Lebih menghibakan, pihak keluarga kemudian mendapati rupanya bayi berkenaan juga telah digunakan sebagai bahan content promosi klinik berkenaan tanpa izin Nisa mahupun suami.

@nadia.anastasya.s92

Bayi 1,5KG kalian beginikan tanpa ada ijin dari pihak keluarga,tanpa ada pemberitahuan dari pihak keluarga. Yang harus nya ini bayi di inkubator dan di berikan perawatan yang intensif malah kalian buat review dan konten. Dimana hati nurani kalian ????????? Ini manusia loh bukan binatang !!! klinikalifa @ylki_id @dinkesjabar @dinkes.kota.tasikmalaya @polres_tasikmalaya @polrestasikkota @ridwankamil @makelambeturah @hotmanparisofficial @kemenkes_ri @lifeatkemenkes @idi.kotatsm @idi.jabar @dinkesdki #dinaskesehatantasikmalaya #dinaskesehatankotatasikmalaya #dinaskesehatanindonesia #dinkes #dinkesjabar #infotasik #infotasikmalaya #infotasikmalayahits #klinik #klinikkebidanan #klinikkebidanandankandungan #tasik #tasikmalayahitz #tasikmalayahits #beritaterkini #beritaviral #beritaindonesia #beritakriminal #lambeturah #lambenyinyir #makinpoh #lambelambe #beritanasional #infojabar #kemenkes #kemenkesri #kemenkes_ri #kemenkesri🇮🇩 #ylki @ylki_id @dinkesjabar @dinkes.kota.tasikmalaya @polres_tasikmalaya @polrestasikkota @ridwankamil @makelambeturah @hotmanparisofficial @kemenkes_ri @lifeatkemenkes @idi.kotatsm @idi.jabar @dinkesdki #polrestasikkota #polrestasikmalaya #polrestasikmalayakota #polres #beritakriminal #dinaskesehatan #klinikviral #klinikalifa #fypindonesia #fypツ #fypシ゚viral🖤tiktok #fypp #fyppppppppppppppppppppppp #fypage #ylki #viralvideo #viral_video #fypシ゚ #fypage

♬ Denting – Petra Sihombing

@nadia.anastasya.s92

Saya tidak akan mengamuk seperti ini kalau kalian memberikan pelayanan yang terbaik, kalau kalian memberikan perawatan yang intensif, saya nahan emosi ,nahan rasa sakit karena ulah kalian !!!!!!!! Saya sabar, saya tahan emosi saya pada waktu malam lahiran,karena perlakuan kalian lebih dari binatang makanya saya seperti itu !!!!!!! Bukan nya saya tidak menerima takdir, kami sekeluarga sudah ikhlas sudah menerima takdir,tapi yang kami tidak terima adalah perlakuan kalian, perawatan kalian yang SANGAT BIADAB sehingga membuat seorang bayi yang suci tidak berdosa (keponakan saya) meninggal dunia !!!!!!!!! klinikalifa @ylki_id @dinkesjabar @dinkes.kota.tasikmalaya @polres_tasikmalaya @polrestasikkota @ridwankamil @makelambeturah @hotmanparisofficial @kemenkes_ri @lifeatkemenkes @idi.kotatsm @idi.jabar @dinkesdki #fyp #fypシ゚viral #fypage #fyppppppppppppppppppppppp #fypp #fypシ゚viral🖤tiktok #fypツ #fypindonesia #klinikalifa #klinikviral #dinaskesehatan #beritakriminal #polres #polrestasikmalayakota #polrestasikmalaya #polrestasikkota

♬ suara asli – Nadia Anastasya Silvera – Nadia Anastasya Silvera