“Baru aku faham kenapa mak ‘buang’ aku kat sini”, Luahan pelajar tahfiz buat ramai sebak

“Baru aku faham kenapa mak ‘buang’ aku kat sini”, Luahan pelajar tahfiz buat ramai sebak

 

“Maafkan aku mak, baru aku faham kenapa mak ‘buang’ aku kat sini.” Itu luahan seorang pelajar Maahad Tahfiz Wa ta’alimul Quran Arrahimiyah di sini.

Pelajar yang hanya dikenali sebagai Abdullah, 18, dari Selangor, berkata, ketika berumur 12 tahun, dia mengikuti ibu dan rakan ibunya ke Taiping untuk bersiar-siar.

Namun, sewaktu dia pergi ke tandas ketika berada di bandar ini, ibunya serta rakan meninggalkannya sebelum dia diambil oleh seorang lelaki.

“Pada waktu itu hanya Tuhan saja yang tahu macam mana saya marah dan benci mak.

“Ketika itu, seorang lelaki yang menggelarkan dirinya ustaz mengajak saya mengikutinya dan tinggal bersama di tahfiz.

“Walaupun pada awalnya agak keberatan, namun terpaksa berbuat demikian memandangkan saya dah tiada siapa, selain tiada tempat tinggal,” katanya ditemui media.

Hadir sama, Pengurus Besar TMC, Zulkifli Abdullah.

Menurutnya lagi, ketika berada di tahfiz itu, segala arahan dan peraturan memang sukar untuk dituruti.

“Beberapa kali saya merancang untuk melarikan diri namun gagal kerana tiada rakan selain tidak tahu menahu selok-belok lokasi di Taiping.

“Setelah lebih enam bulan, baru saya boleh terima pembelajaran di sini yang lebih mengutamakan ilmu agama selain menghormati ibu bapa.

“Dulu saya nakal, suka memberontak, marah mak, maki mak, tapi sekarang baru saya faham kenapa mak tinggalkan saya disini. Mak nak ubah saya, mak nak saya jadi orang yang beragama dan hafiz al-Quran,” katanya.

Sementara itu, Mudir Maahad Tahfiz Wa Ta’alimul Quran Arrahimiyah, Khairul Arif Mohd Khalid berkata, kehadiran Abdullah sebenarnya dirancang awal olehnya atas permintaan ibunya sendiri.