Anak muda Perak bangga guna dialek sendiri

Anak muda Perak bangga guna dialek sendiri

Ehh…ate deme tak jumpa awok..cer interbiu teman. Malu kebenda nyer cakap dialek Perak…Yang benornya deme idak reti nak cakap dialek Perak…Eh marah pulak teman…

(Ehh…Kamu tidak jumpa saya untuk ditemu bual, cuba temu bual saya. Malu apanya cakap dialek Perak. Yang sebenarnya, kamu tidak tahu hendak cakap dialek Perak. Ehh..marah pula saya)

Ini antara komen dimuat naik di laman Facebook seorang anak jati Perak mengenai laporan media mengatakan dialek negeri itu mula diancam kepupusan kerana golongan muda asal Perak tidak berminat menuturkannya serta malu selain lebih selesa bertutur dalam bahasa baku.

Bagi bekas Ahli Dewan Belia Perak dan Parlimen Belia Malaysia Muhamad Khalish Nantha Rajendran, beliau berpendapat golongan muda mungkin tidak menggunakan dialek Perak ketika berhadapan dengan orang luar dan menggunakan bahasa mudah difahami oleh semua lapisan masyarakat (Bahasa Malaysia).

Muhamad Khalish Nantha yang bermastautin di negeri Perak sejak berbelas tahun berkata beliau sendiri mempraktikkan dialek negeri itu yang dipelajarinya melalui perbualan rakan-rakan, kenalan serta masyarakat umum yang berurusan dengannya.

“Jika disimpulkan hampir keseluruhan anak muda malu bertutur dialek negeri, ia adalah tidak wajar dan menyimpang. Saya sendiri mengikuti dialek Perak setelah dengar ia ditutur oleh rakan-rakan serta masyarakat umum.

“Sehingga kini, saya sendiri benar-benar mempraktikkan dialek Perak tanpa melupakan dialek Negeri Sembilan,” katanya kepada Bernama.

Menurut Muhamad Khalish Nantha yang juga pengerusi Bakti Gemilang, sebutan ‘awok’ dan ‘teman’ sebagai pengganti diri ‘saya’ serta beberapa lagi perkataan mudah, sering meniti di bibir pelbagai lapisan masyarakat di sini.

“Itu sudah memberi cerminan bahawa bahasa ibunda negeri tidaklah disegani untuk ditutur,” katanya.

‘Kome’, ‘miker’ dan ‘teman’ membawa maksud ‘kamu’ dan ‘saya’ adalah antara dialek Perak paling popular digunakan dalam kalangan generasi muda asal Perak walaupun tinggal di bandar, menurut Presiden Persatuan Karyawan Perak (Karyawan Pk) Dr Zabidin Ismail.

Beliau berkata Perak adalah negeri yang luas dan penduduknya terdiri daripada pelbagai etnik bercampur keturunan seperti Jawa, Rawa, Minang, Bandar, Patani dan lain-lain lagi.

Justeru, dakwaan golongan muda asal Perak tidak lagi berminat menuturkan dialek sendiri adalah kurang tepat kerana dialek itu telah dipengaruhi migrasi masyarakat luar.

“Orang anggap sesiapa yang tinggal di negeri ini mesti pandai bertutur dialek Perak namun itu silap kerana ramai terdiri daripada campuran etnik yang mana kebanyakannya tidak mahir menggunakan dialek itu malah ada menggunakan loghat utara kerana tinggal berhampiran sempadan negeri Kedah,” katanya.

Zabidin berkata etnik asal di Perak kebanyakannya tinggal berhampiran sepanjang Sungai Perak dan antara kawasan yang mengamalkan dialek negeri itu dengan meluas termasuklah di Kampung Gajah, Parit dan Kuala Kangsar.

“Kawasan-kawasan inilah terutamanya Bota di Parit yang kita akan jumpa penduduk-penduduk mengutamakan penggunaan dialek Perak dalam kehidupan seharian tidak mengira usia.

“Kalau lihat di beberapa kawasan seperti di Batu Kurau dan Gerik pula mempunyai banyak penduduk berketurunan etnik Patani manakala kawasan Gopeng mempunyai ramai orang berketurunan etnik Rawa yang sememangnya tidak akan mahir atau memahami dialek Perak ini,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden My Red Manchester Komuniti Perak Zairul Azmir berkata anak-anak muda yang dibesarkan di Bandaraya Ipoh masih ramai yang menggunakan dialek Perak walaupun tidak sepenuhnya.

“Saya memang aktif menjalankan aktiviti-aktiviti kebajikan bersama generasi muda melalui persatuan ini yang juga anak jati Perak di sekitar Ipoh dan saya dapati ‘slang’ yang digunakan memang berbunyi dialek-dialek Perak walaupun tidak ‘piyor’ (fasih/pekat) seperti di Bota.

“Ini kerana dialek Perak amat unik dan mempunyai variasi di daerah-daerah yang berbeza,” katanya.