Akar umbi gesa Rafizi kembali atau PH bakal tersungkur PRU15

Akar umbi gesa Rafizi kembali atau PH bakal tersungkur PRU15

 

Di sebalik kekalahan Pakatan Harapan hari ini di media sosial seruan terhadap Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli untuk kembali ke pentas politik semakin bergema.

Ketua Penerangan AMK Sabah Razeef Rakimi berkata, seruan untuk Rafizi kembali bukan sahaja dalam kalangan akar umbi PKR malah akar umbi AMANAH dan DAP juga turut menyeru agar arkitek kemenangan PH pada PRU-14 itu kembali ke lapangan membantu PH kembali ke landasan.

Rafizi sebelum ini menjadi arkitek di sebalik penubuhan PH dan antara individu yang membantu penubuhan AMANAH bagi menggantikan Pas yang dikatakan bersekongkol dengan Umno pada ketika itu.

Rafizi melalui Invoke di bawah seliaan beliau telah turun ke lapangan dan melalui gerak kerja beliau berjaya membantu PH menumbangkan BN yang telah mentadbir selama enam dekad.

Bagaimanapun katanya, setelah berjaya menawan Putrajaya pandangan dan kritikan Rafizi mula ditolak pimpinan PH.

Misalanya kata beliau, teguran Rafizi berkaitan ‘kartel’ dalam PKR juga tidak diendahkan sehingga berlaku Langkah Sheraton yang menyaksikan pengkhianatan ‘kartel’ dalam PH dan tumbangnya kerajaan PH yang hanya memerintah selama 22 bulan.

“Keputusan PRN Melaka menyaksikan PH kehilangan lapan kerusi yang disandang iaitu tiga kerusi dari PKR, empat dari DAP manakala satu kerusi dari AMANAH.

“Ini merupakan kekalahan paling teruk dialami PH terutama PKR yang tewas di kesemua 11 kerusi yang ditandingi,” ujarnya.

Memetik Malaysia Dateline, dapatan di media sosial terutama Facebook mendapati akar umbi PH mahu Rafizi Ramli kembali ke politik dan membantu PH bagi menghadapi PRN Sarawak yang dijangka berlangsung pada bulan Disember ini.

Menurut rata-rata pengguna Facebook, Rafizi perlu segera kembali dengam strategi yang beliau ada atau PH akan tersungkur pada PRU-15 akan datang.

Pilihanraya Negeri (PRN) Melaka telah melabuhkan tirai dengan menyaksikan kemenangan selesa Barisan Nasional (BN) dengan 21 kerusi menewaskan Pakatan Harapan (PH) yang hanya mendapat lima kerusi dan Perikatan Nasional (PN) dua kerusi.

Ini sekaligus membuatkan BN menang selesa dengan menguasai lebih 2/3 kerusi DUN Melaka.