“Tanda² kemunculan Dajjal” – Pu Syed kecam penganjuran konsert maksiat besar-besaran di Arab Saudi

“Tanda² kemunculan Dajjal” – Pu Syed kecam penganjuran konsert maksiat besar-besaran di Arab Saudi

 

Baru-baru ini kecoh di media sosial mengenai penganjuran konsert besar besaran Riyadh Musim 2021 yang telah diadakan di Arab Saudi.

Menurut portal Murai, dengan tema ‘Imagine More’, Riyadh Musim 2021 merupakan majlis perasmian perayaan muzik, makanan dan hiburan terbesar di negara itu yang dihadiri oleh lebih daripada 750,000 orang.

Konsert Maksiat Besar Besaran

Dalam perkongsian di laman Instagram miliknya, Pu Syed menyatakan bahawa penganjuran konsert maksiat secara besar besaran tersebut sangat menyedihkan umat islam.

Najd atau Riyadh yang semalam kita digemparkan dengan video tersebar bagaimana penganjuran konsert maksiat besar besaran yang sangat menyedihkan umat islam

Tiada Tindakan Dalam Menolak Penganjuran Tersebut

Tambahnya lagi, sebagai ibu kota negara Islam, Riyadh seolah-olah tidak menunjukkan budaya sebenar negara tersebut kerana membiarkan perkara haram dibiarkan berlangsung di negara itu. Baginya tiada ketegasan dalam menolak pesta tersebut daripada diadakan di negara itu.

Mereka Kaya Mereka Lupa

Pu Syed juga turut mempersoalkan adakah kerana disebabkan Riyadh berada di luar tanah haram, maksiat sewenang-wenangnya dianjurkan tanpa ada rasa takut dan gerun kepada Allah.

Baginya, penganjuran seperti ini menunjukkan bahawa penduduk Riyadh lupa setelah mereka menjadi kaya.

Arab Saudi Anjur Pesta Besar-besaran, Pitbull Jadi Artis Undangan

Musim Riyadh kembali. Majlis perasmian perayaan muzik, makanan dan hiburan terbesar di Arab Saudi akan mengadakan perbarisan dan pertunjukan bunga api, Rabu (20/10/2021).

Dengan tema ‘Imagine More’, Riyadh Musim 2021 akan diadakan berhampiran zon Boulevard. Acara itu disiarkan secara langsung dengan lebih daripada 2,760 dron merakam setiap detik acara itu, menurut portal Info Rakyat.

Acara ini juga merangkumi roda dua Harley-Davidson, pameran bunga api, dan konsert oleh rapper Kuba-Amerika Pitbull. Pengerusi Lembaga Pengarah Penguasa Hiburan Umum Arab Saudi (GEA), Turki Al-Sheikh, mengumumkan bahawa pembukaan acara itu dihadiri oleh lebih daripada 750,000 orang.

Sementara itu berjuta-juta orang dari pelbagai negara menyaksikannya melalui siaran langsung yang disiarkan di sebilangan saluran TV, laman web dan platform elektronik. Terdapat penonton yang dirakam di New York, London, Newcastle, Dubai, Kuwait, ke Doha.

“Slogan kami di Riyadh Musim seorang pun ‘Bayangkan’ dan pada musim kedua ini slogan kami telah ‘Bayangkan More’ adakah anda percaya sekarang? Sudah tentu, anda tidak,” katanya, seperti yang dipetik oleh Arab News, memetik Khamis (21 / 10/2021).

“Selama kita memiliki para pemimpin yang memberi inspirasi yang mendukung setiap orang Saudi untuk mendorong batas-batas cita-cita mereka dan mencapai impian mereka … pada akhirnya, selamat datang ke Musim Riyadh.”

Tiket untuk upacara pembukaan habis terjual dalam masa satu jam dari penjualan. Mereka yang mendapat tiket akan disambut dengan perbarisan global yang merangkumi lebih daripada 1,500 peserta berpakaian kostum yang mempersembahkan tarian tradisional Samri.

Sebelum ini dianggarkan bahawa 7 juta orang mengunjungi Riyadh Musim 1 tahun 2019. Sementara festival aktiviti tahun ini akan menawarkan lebih daripada 7.500 acara yang diadakan di kawasan seluas 5.4 juta meter persegi.

Musim Riyadh tahun ini dibahagikan kepada 14 zon iaitu Boulevard Riyadh City, Al’Athriyah, Oasis, Medan Tempur, Riyadh Front, Qariat Zaman. Kemudian terdapat Winter Wonderland, the Groves, VIA Riyadh, Riyadh Safari, Nabd Al Riyadh, Alsalam Tree, Almurabaa, dan Khaloha.

Kemudian akan ada 16 acara sepanjang Oktober. Daripada WWE Crown Jewel pada 21 Oktober, Festival Permainan Rush dari 22 hingga 26 Oktober, pengalaman langsung Crystal Maze pada 22 Oktober, Festival Bandar Global pada 27 Oktober, pertunjukan Juara Sihir pada 27 Oktober dan pertunjukan Messi 10 Cirque Du Soleil pada 29 Oktober.

Dengan sejumlah 7,500 acara, program dan aktiviti, Musim Riyadh sesuai untuk semua peringkat umur. Tahun ini, kanak-kanak dan peminat sajak taska CoComelon akan dapat bertemu dengan watak-watak di zon Winter Wonderland.

Sebilangan besar acara adalah percuma, dan acara yang memerlukan tiket akan disenaraikan di laman web Riyadh Musim 2021. Pengunjung mesti menghubungkan tiket mereka ke aplikasi Tawakkalna, yang mempunyai ciri keselamatan baru untuk mengelakkan tiket disalahgunakan atau dijual semula.

Sektor hiburan akan menjadi penyumbang utama pertumbuhan ekonomi sebagai sebahagian daripada Wawasan 2030. Musim Riyadh akan menyokong sektor pelancongan dan rekreasi dan memberikan pengalaman unik bagi pengunjung dan ini akan berterusan sehingga Mac 2022.