Panas! Selepas MKT Umno serang Muhyiddin, Faizal ‘pulang paku buah keras’

Panas! Selepas MKT Umno serang Muhyiddin, Faizal ‘pulang paku buah keras’

 

Setelah kehilangan perdana menteri, Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata pentadbiran baru yang dipimpin oleh Umno masih merupakan kerajaan Perikatan Nasional.

Bercakap kepada media di luar ibu pejabat PN di Publika, Faizal mengatakan ini kerana majoriti ahli Parlimen yang menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berasal dari PN sementara gabungan Barisan Nasional (BN) Umno mempunyai 41 MP.

“Ini masih pemerintah PN. Rakan kita (BN) hanya mendapat sokongan 41 Ahli Parlimen, ”katanya selepas mesyuarat majlis tertinggi PN di sini hari ini.

Faizal mengatakan tidak ada perbincangan mengenai pembentukan kabinet atau kedudukan timbalan perdana menteri dalam pertemuan hari ini yang dipengerusikan oleh ketua PN dan mantan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Kami tidak membincangkan perkara itu. Kami akan menyerahkan kepada presiden (Muhyiddin) untuk memutuskan dan berbincang dengan Ismail Sabri. Kami yakin perdana menteri akan membuat keputusan yang tepat.

“Yang penting adalah membentuk kabinet untuk menyelamatkan negara dari kemelut politik dan krisis ekonomi. Kami mahukan pemerintahan yang stabil dan kami akan menyokong pentadbiran Ismail Sabri. ”

Dia menambah bahawa PN akan meneruskan usaha untuk mempersiapkan parti dan jentera untuk pilihan raya umum akan datang.

“Pada akhirnya, kami akan terus memperkuat jentera dan parti komponen untuk pilihan raya akan datang.”

Sebelum mesyuarat berakhir, pemimpin tertinggi PN dilihat berkumpul di Publika.

Antara pemimpin yang dilihat ialah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Setiausaha Agung Bintang Sabah, Datuk Guan Dee Koh Hoi, Ketua Pemuda PN, Khairil Nizam Khirudin, Ketua Srikandi Bersatu, Datuk Seri Rina Harun dan ketua penerangan Pemuda PN, Muhammad Hilman Idham.

Ketika didekati, Rina enggan memberi komen.

Naratif kerajaan PN baru-baru ini diturunkan oleh dua pemimpin Umno – setiausaha agung Datuk Seri Ahmad Maslan dan anggota Majlis Tertinggi Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan .

Kedua-duanya tidak setuju untuk melabelkan pentadbiran Ismail Sabri sebagai pemerintah PN, dengan mengatakan bahawa ia lebih bersifat campuran.

Ismail Sabri mendapat sokongan 114 anggota parlimen, sokongan majoriti sederhana untuk membentuk kerajaan. Tetapi dia masih harus mengumpulkan cukup suara ketika usul keyakinan dibentangkan di Dewan Rakyat ketika bersidang bulan depan.

Ahli Parlimen adalah dari GPS (18), Umno (37), Bersatu (31), PAS (18), MCA (2), MIC (1), PBRS (1), PBS (1), Bintang Sabah (1) dan berdikari (4).

Semua mata sekarang akan tertumpu pada pembentukan kabinet barunya dan pelantikan timbalan , yang akan diumumkannya pada waktunya.

Yang paling menarik ialah kedudukan timbalan perdana menteri, dengan beberapa pemimpin Bersatu dikatakan akan memperjuangkan jawatan itu. – The Vibes, 22 Ogos 2021

Sumber: themalaysialife