Arak: Power! Dulu Presiden MCA ambil kuasa kabinet, sekarang ambil kuasa Kastam & Kementerian Kewangan

Arak: Power! Dulu Presiden MCA ambil kuasa kabinet, sekarang ambil kuasa Kastam & Kementerian Kewangan

 

Bayangkan, Presiden MCA hanyalah Menteri Pengangkutan. Takda kaitan dengan ARAK. Tapi dengan hanya 2 kerusi, dia boleh ‘overrule’ keputusan Kabinet dalam isu “TIMAH” dan ‘overrule’ keputusan syarat Arak Kedai Kopi ke atas KASTAM yang di bawah kuasa Menteri Kewangan.

Dulu dalam isu Timah, PM dan Kabinet belum buat keputusan, Presiden MCA dalam Facebook dia dah kata, Kabinet Setuju nama Timah dikekalkan. Sekali lagi, dalam isu penjualan arak di Kedai Kopi dan Kopitiam, belum lagi Menteri Kewangan buat kenyataan, dia kata, dia sahkan Menteri Kewangan kalangan bani Melayu Tengku Zafrul, 2 kali sahkan, melafazkan Bai’ah dan janji akan batalkan syarat baru penjualan arak.

Bayangkan bagaimana hinanya kedudukan Agama Islam, Menteri Kewangan bila Menteri Pengangkutan buat keputusan atas Jabatan KASTAM yang di bawah Portfolio dia. Nampaknya tak lama lagi, Menteri Pengangkutan dan MCA boleh jadi ada kuasa ‘overrule’ keputusan Menteri Agama.

Tapi heran, takda sorang Pak Lebai, Ulama PAS berang seperti mana marahnya depa pada DAP. Takda.. Ini bukan soal arak tetapi soal angkuhnya MCA dalam pentadbiran Kerajaan mengambil bidang kuasa dan Portfolio Menteri lain.

Dalam Memoir Tun Mahathir sendiri menulis, setiap dasar Menteri Kewangan dulu masa zaman LGE, terlebih dahulu mesti dapat dan maklum kepada PM. Tu sebab Tun marah bila Tony Pua terlebih sudu dari kuah menyentuh soal dasar dan sensitiviti Melayu. Ini soal pentadbiran. Jangan mendahului menteri dan Kabinet.

Aku sebenarnya dalam isu penjualan arak yang merupakan Beer di kedai makan bukan Islam. Kopitiam. Setuju mereka tidak dibebankan dengan lesen dan yuran yang tinggi. Kedai Kopi tak macam Kelab Malam, tak seperti Kafe Hard Rock. Hotel yang boleh bayar yuran yang tinggi, sama macam Lesen Hiburan. Pun begitu aku setuju langkah Kawalan dibuat dan diperketatkan.

Tapi herannya, hilang dari radar suara Pejuang Melayu, ISMA yang semalam sibuk mengugut pekerja di Kaunter kedai serbaneka dengan enakmen kesalahan Syariah. Mana pergi hilang maruah Menteri Melayu Islam. Menteri PAS..? Lebih dirindukan suara Mufti nunn di Utara dan anak buah Zakir Naik. Kita lama tak dengar suara untuk tarik kerakyatan.

Tapi itulah gambaran Ashabiyah Melayu Islam. Dia jangan DAP. Kalau MCA, UMNO.. Buat lah apapun. Tak rasa apa. Biarpun pesta kolam mandi. Pesta Bola Sepak boleh duduk rapat rapat. Solat masih jarak jarak. Depa masih taat. Tak langsung salahkan Kerajaan Bani Melayu Islam. Tidak kedengaran suara Islam ditindas biarpun dah 2 tahun solat berjarak. 🙂

Ipohmali