“Bukan niat menunjuk pandai” – Tular guru bukan Islam ajar tulisan jawi buat ramai nak kembali bersekolah

“Bukan niat menunjuk pandai” – Tular guru bukan Islam ajar tulisan jawi buat ramai nak kembali bersekolah

 

Seorang guru bukan Islam dari Sabah telah mencuri perhatian ramai selepas videonya yang mengajar tulisan Jawi tular di media sosial.

Loren Fren, seorang guru Kristian, berjaya mematahkan stereotaip tentang tulisan Jawi apabila dia memuat naik sebuah video di TikTok yang menunjukkan dia mengajar menulis Jawi dengan kemas.

Video tersebut, yang kini telah mendapat lebih 1.1 juta tontonan dan 19,100 tanda suka di Facebook, menunjukkan Loren menulis peribahasa Melayu “Bagai aur dengan tebing” dalam tulisan Jawi.

Ramai yang terpesona dengan tulisan tangannya yang cantik dan rapi.

Loren menjelaskan melalui teks di dalam video bahawa dia sedang mengajar topik tulisan Jawi kepada anak muridnya.

Dalam kapsyen video tersebut, Loren menulis, “Saya jarang-jarang mengajar tulisan Jawi, jadi saya buat video untuk kenang-kenangan. Habis topik Jawi tahun ini, sambung tahun depan pula…”

Beliau turut menambah bahawa tulisan Jawi telah diperkenalkan dalam mata pelajaran Bahasa Melayu untuk murid Tahun 4 sejak 2020 dan akan diteruskan hingga Tahun 6.

Menurutnya, tulisan Jawi adalah sebahagian daripada seni, warisan, dan sejarah Melayu yang perlu diketahui oleh semua rakyat Malaysia, dan beliau turut menyeru orang ramai agar tidak bersikap negatif terhadap tulisan bersejarah ini.

Kisah Loren ini juga mendapat perhatian daripada bekas Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, yang mengucapkan tahniah kepada guru tersebut kerana menunjukkan rasa hormat dan cinta kepada budaya Malaysia.

Ramai lagi netizen memuji Loren atas keindahan tulisan Jawi yang ditunjukkannya serta kesungguhannya dalam mendidik generasi muda tanpa mengira latar belakang agama atau bangsa.

Dalam ruang komen, ramai pengguna Facebook meluahkan rasa kagum terhadap Loren, terutamanya apabila seorang guru bukan Muslim dari Sabah mampu menguasai tulisan Jawi dengan begitu baik.

Selain itu ada juga komen-komen lucu netizen lelaki yang berkata mahu belajar jawi dengan Loren.

Apa yang Loren lakukan ini sebenarnya adalah contoh terbaik tentang perpaduan dan semangat sebenar seorang pendidik Malaysia, yang tidak terhad oleh sempadan agama mahupun bangsa.